Elk jaar rijden ongeveer 100 treinen een voorziene halte voorbij. Daarnaast vertrekken er jaarlijks een 30-tal in de verkeerde richting, zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) op een vraag van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu.
Uit de statistieken sinds 2011 blijkt dat er elk jaar ongeveer honderd treinen een halte missen. Vorig jaar misten treinbestuurders 113 keer een voorziene stopplaats zonder halt te houden. Dat resulteerde in 240 klachten. Daarvoor werd bijna 1.200 euro aan compensaties uitgekeerd.
Het missen van een halte is vaak het gevolg van afwijkingen in de treindienst, bijvoorbeeld door werken. Ook treinverbindingen met aangepaste stopplaatsen in het weekend zorgen al eens voor een misser. Perronvoorbijrijdingen geven aanleiding tot bijkomende coaching en een premieafhouding. Een betere visualisering van afwijkingen op de dienstfiche van de bestuurder moet beterschap brengen, aldus een persmededeling van Lahaye-Battheu.
Daarnaast bleken de voorbije jaren ook steevast een 30-tal treinen in de verkeerde richting gestuurd te worden. Vorig jaar waren dat er wel maar achttien meer. Momenteel wordt de seinhuistechnologie uitgerust met ARS (Automatic Route Setting) waardoor het risico op menselijke fouten aanzienlijk beperkt wordt.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151209_02012636
---------------------------------------------------------------------------------------
Gezien al de technologische mogelijkheden die er zijn de dag van vandaag vind ik dit toch wel heel sneu. Ik zeg niet dat je als mens geen foutjes mag of kan maken, maar een halte voorbij rijden of in de verkeerde richting rijden zou toch niet mogen naar mijn mening.
Het is niet alleen spijtig voor de reizigers, maar ook voor NMBS; het kost hen extra geld en bovendien krijgen ze er ook niet bepaald een betere naam door. Het is dus ook voor de firma zelf geen slecht idee om dit probleem verder te onderzoeken en aan te pakken.
Persoonlijk denk ik dat veel van de problemen al deels opgelost zouden geraken door goede communicatie. In het artikel staat dat er soms haltes worden gemist door werken aan de perrons, maar dit zijn zaken die je op voorhand al zou moeten weten. Als je zulke zaken dan op tijd en via het juiste kanaal kan overbrengen naar de mensen, zullen deze ook niet meer zo onaangenaam verrast worden en zullen ze ook minder geneigd zijn om klacht in te dienen. Ook op vlak van logistiek (bv. verkeerde richting), denk ik dat een betere communicatie tussen de verschillende diensten al een grote hulp zou zijn.