Enkele post bekijken
  #1  
Oud 8th December 2015, 09:00
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Belg wil 130 rijden op snelwegen

Belg wil 130 rijden op snelwegen

Tachtig procent van de Belgen is voorstander van een systeem waarbij je op snelwegen 130 km/u mag rijden bij droog weer en 110 km/u als het regent. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring bij meer dan 1.000 Belgen, zo schrijven de kranten van Mediahuis.

Mobiliteitsorganisatie Touring is verbaasd over het hoge aantal Belgen dat die Franse snelheidslimieten wil hanteren. "Maar ons land kan je niet vergelijken met Frankrijk. Ons wegennet is anders. In Frankrijk kan je vaak 50 tot 100 kilometer aan één stuk rijden zonder grote op- en afritten tegen te komen. Maar in België zijn er veel meer, daardoor moeten auto's hier vaker remmen en uitwijken. De snelheid verhogen naar 130 km/u is dus niet zonder risico", stelt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring.

Volgens een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zullen er alleen al bij droog weer jaarlijks 30 extra verkeersdoden vallen als 130 km/u de nieuwe maximumsnelheid wordt.


Bron: De Morgen, 8/12/2015, http://www.demorgen.be/binnenland/b...wegen-ba7e912b/


Mijn mening:
Persoonlijk ben ik ook een grote voorstander om bij droog weer 130 km/u te rijden op de autostrade en bij nat weer 100 - 110 km/u. Ik kan echter ook wel begrijpen dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Er zijn in ons land inderdaad veel autostrades waar je nog geen 50 km kan rijden alvorens een paar grote op- en afritten tegen te komen. Hiervoor moeten auto's soms bruusk remmen of uitwijken, waardoor het gevaarlijk kan worden. Vervolgens denk ik ook nog aan de grote en lange files waar men in België meer last van heeft dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Hier zijn dus zeker enkele risico's mee verbonden. Zo heb je bijvoorbeeld bij een accordeonfile nog minder tijd om de auto tot stilstand te krijgen en heb je dus meer kans op verkeersongevallen. Volgens mij is het ook op grote autostrades, kijk maar naar de ring rond Antwerpen en Brussel, waar er heel veel rijstroken en afritten zijn, heel gevaarlijk om daar 130 km/u te gaan rijden. Hier vallen nu al heel veel verkeersslachtoffers, dus ik kan mij voorstellen dat dit cijfer zeker zal oplopen als we de gewenste snelheid gaan aanpassen. Op kleinere autostrades kan men deze regel misschien wel toepassen. Het is dan wel belangrijk dat ze eerst de actuele verkeerssituatie, op die bepaalde autostrade, komen waarnemen om zeker te zijn dat de 130 km/u hier geen accidenten zou kunnen veroorzaken. Al bij al vind ik het dus een heel goed idee, alleen is het jammer dat het in België waarschijnlijk niet haalbaar is.
Met citaat antwoorden