Zeven op de tien steden en gemeenten beantwoorden vragen van bewoners via sociale media. Vaak gebeurt dat echter nog niet op een gestructureerde manier en enkel door de communicatiedienst. Dat besluit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) uit een onderzoek samen met socialemediaburo.be.
Negen op de tien gemeenten zijn actief op de sociale media, aldus de VVSG. Ze tellen gemiddeld 5,8 facebookpagina’s en 2,71 twitteraccounts, al zijn sommige lokale besturen ook actief op Youtube, Linkedin en Instagram. En enkele gemeenten experimenteren ook met WhatsApp en Pinterest.
Van een socialemediastrategie is vaak echter nog geen sprake. Dat maakt het moeilijk om te groeien in de richting van een meer converserende overheid, aldus de VVSG. Zo zetten lokale besturen sociale media nog te weinig in om er een volwaardig dienstverleningskanaal van te maken, te luisteren naar de doelgroep, om burgers met elkaar in contact te brengen of om ze in te zetten voor beleidsvorming, participatie en co-creatie.
Mijn mening:
Volgens mij is dit een goed initiatief van de gemeenten, maar ik twijfel over de bereikbaarheid. Ik denk dat de meerderheid van de bevolking wel actief is op sociale media, maar sommige mensen zijn dit niet. Dus ik vraag me af of de gemeenten ook een alternatief hebben voor de mensen zonder sociale media. Deze digitale bereikbaarheid is dus zeker voordelig voor veel mensen, maar er moeten ook alternatieven bestaan. Je kan immers niemand verplichten om actief te zijn op sociale media.
Bron:
www.standaard.be