4th December 2015, 13:55
|
Registered User
|
|
|
|
Binnenkort alle fietsers tegelijk groen, auto’s langer voor rood?
Als men met dit initiatief echt levens kan redden, juich ik dit zeker van vast toe. Er verscheen nog niet zo lang geleden weer een artikel in de media hoeveel verkeersdoden er jaarlijks vallen. Dit is echt een cijfer om van te duizelen. Daarom vind ik het een goed idee dat men iets wil veranderen. In dit geval wilt men dus alle fietsers tegelijkertijd laten oversteken, terwijl alle auto's rood licht hebben. In het artikel staat wel dat men op een probleem stuit, namelijk dat auto's nu al urenlang in files staan en ze op deze manier nog meer tijd gaan verliezen. Ik denk niet dat het nodig is om dit voor elk kruispunt in te stellen. In Herentals bijvoorbeeld, is er een kruispunt waar de fietsers op een andere plaats voor het licht staan dan auto's, dus hier zou ik dit zeker en vast niet nodig vinden omdat men hier het gevaar van de dodenhoek niet heeft. Bij enkele andere kruispunten vind ik dit wel nodig.
Als ze deze verandering gaan doorvoeren moeten ze dit wel heel duidelijk communiceren naar de buitenwereld toe. Het zal niet eenvoudig zijn om duidelijk te maken op welke kruispunten de nieuwe regel wel geldt en op welke kruispunten niet. Daarom vind ik het idee om een extra verkeersbord te maken geen slecht plan.
|