3rd December 2015, 20:47
|
Registered User
|
|
|
|
De alarmknop-app? Waarom ook niet?
Ik heb zelf ook een beetje dit nieuws opgevolgd. Ik vind het ook verschrikkelijk dat die man zo is gedood tijdens een huisbezoek, wat normaal gezien ook geen gevaarlijke situatie zou mogen zijn. Desalniettemin gebeuren zaken als deze nu eenmaal en daarom ben ik ook - een beetje in tegenstelling tot de heer Toon.V*nHoof - een voorstander van de alarmknop-app.
Ik snap Toon.V*nHoof volledig in de redenering over een mogelijkheid van vertrouwensverlies; als plots je dokter zijn gsm bovenhaalt met dat alarmknopje binnen handbereik, kan ik goed begrijpen dat je je als mens een beetje verontwaardigt zou voelen omdat je eigen dokter je niet meer lijkt te vertrouwen, maar ik ben er van overtuigd dat vaste patiënten van een huisdokter zoiets nooit te zien zullen krijgen.
Zo denk ik dat huisdokters inderdaad gebruik kunnen maken van de app wanneer ze op bezoek gaan bij een nieuwe patiënt of bij een patiënt waarvan het geweten is dat hij of zij mentaal onstabiel is. In zulke gevallen denk ik dat zo'n app zeker iets goeds is. In andere gevallen kan je daar natuurlijk anders over denken - bv. een oud vrouwtje dat al jarenlang naar die dokter gaat - maar dan denk ik ook dat in die situaties de dokter zijn gsm niet eens bij de hand zal houden.
Op die manier zullen de vaste klanten van de dokter volgens mij vaak niet eens weten dat hun dokter zo'n alarmknopje heeft en neemt het vertrouwen dus niet af. In andere gevallen waarbij een situatie wel gevaarlijk zou kunnen worden denk ik dat de app hier en daar zeker kan helpen.
|