De Standaard
Uit het recentste rapport van de FOD economie blijkt dat er vorig jaar meer ongevallen én meer dodelijke slachtoffers waren op de Belgische wegen dan het jaar ervoor. Die resultaten bevestigen een eerdere berekening van het BIVV, die in maart werd gepubliceerd.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02002546
Het Laatste Nieuws
Vorig jaar vielen er op de Belgische wegen 727 dodelijke slachtoffers. Dat zijn er drie meer dan in het jaar ervoor, toen er 724 doden te betreuren waren. Voor het eerst sinds 2011 daalt het aantal dodelijke slachtoffers daarmee niet meer. Dat blijkt uit de officiële cijfers van de FOD Economie, die vandaag gepubliceerd werden.
Het gaat om de cijfers van het aantal 'doden 30 dagen': alle slachtoffers die om het leven kwamen bij een ongeval of in de 30 dagen daarna.
In Vlaanderen vielen er 393 doden, tegenover 384 het jaar voordien. Het is zo voor het eerst in 14 jaar dat het aantal verkeersdoden in Vlaanderen opnieuw stijgt. De cijfers halveerden tussen 2000 en 2012 nog, van 871 naar 384. Sindsdien trad er een stagnatie op en nu dus zelfs opnieuw een stijging. Vlaanderen heeft nochtans een streefdoel ingevoerd van maximaal 250 verkeersdoden dit jaar en niet meer dan 200 in 2020. Die doelstelling lijkt nu dus opnieuw heel ver weg.
Ook in Brussel steeg het aantal doden, van 24 tot 29, terwijl het Waals Gewest als enige wel een daling kende, van 316 tot 305.
Het aantal zwaargewonden over heel het land daalde in 2014 fors met 9 procent, van 4.947 tot 4.502, terwijl het aantal gerapporteerde lichtgewonden een kleine daling van 49.020 naar 48.746 kende. Het officiële cijfer van de lichtgewonden is echter zo goed als zeker een forse onderschatting, aangezien nog altijd niet alle ongevallen met lichtgewonden worden aangegeven.
In totaal vielen er zo 53.975 slachtoffers bij 41.481 verkeersongevallen.
Stijging bij personenauto's en vooral bij fietsers
Per type weggebruiker valt vooral de sterke stijging van het aantal doden op bij bestuurders en passagiers van personenauto's. In personenwagens stierven vorig jaar 381 mensen, tegenover 342 in 2013.
Ook het aantal fietsers dat om het leven komt zit in stijgende lijn. Na een piek van 91 in 2006 daalde dat cijfer tot 70 in 2010, om sindsdien weer te stagneren en dit jaar te stijgen tot 76. Het aantal zwaargewonde fietsers kent dezelfde trend: in 2010 nog 867, nu 1.048.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...inds-2011.dhtml
Eigen mening:
Ik vind het toch ergens wat verontrusten om te weten dat er opnieuw een zéér lichte stijging is in het aantal verkeersdoden. Hopelijk is dit maar een éénmalig voorval en zullen we de volgende jaren niet opnieuw gaan stijgen in ons dodenaantal. In dit bericht laten ze het natuurlijk niet weten, maar het ergste van alles is naar mijn mening nog altijd het feit dat van deze 727 doden er nog altijd zoveel onschuldigen tussen zitten. Zij waren gewoon op de verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Daarom denk ik dat voor al de aantallen doden bij fietsers en voetgangers drastisch moet gaan verminderen.