2nd December 2015, 22:53
|
Registered User
|
|
|
|
Geens: kinderen moeten zich bij scheiding in het geheim kunnen uitspreken
Enerzijds vind ik dit idee zeker en vast goed. Kinderen moeten mee kunnen beslissen over de ouder waar ze het liefst zouden bij willen blijven, moesten de ouders niet overeenkomen wat betreft de opvoeding van de kinderen. Anderzijds denk ik ook dat deze regel nadelen kan hebben, maar ik ben er van overtuigd dat men (de meeste) nadelen kan voorkomen door nog beter na te denken over deze regel en nog extra sancties in te voeren. "Een kind moet kunnen spreken met de rechter zonder angst te hebben voor de reactie van de ouders", zegt Geens. Hoe gaat men dit concreet aanpakken? De ouders mogen het dossier niet lezen, maar mogen de ouders dan op voorhand ook niet weten dat hun kinderen ook recht hebben op spreken? Ik denk dat kinderen, zeker kinderen jonger dan 12 jaar, sterk beïnvloedt kunnen worden door hun ouders. Misschien gaan de ouders hun kinderen op voorhand ompraten met dingen die ze wel mogen zeggen en dingen die ze absoluut niet mogen zeggen. Om deze reden denk ik dat het ook niet slecht zou zijn om de ouders op voorhand niet in te lichten over het gesprek. Zo kan het kind volledig eerlijk zijn en alles zeggen wat hij/zij kwijt wil.
|