Enkele post bekijken
Oud 2nd December 2015, 15:35
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User

Ieder jaar vindt deze discussie weer plaats bij de zoveelste uitgave van het boek. We spreken steeds zo nobel over de kracht van het geschreven woord, maar het zou nogal naïef zijn om te denken dat dit nooit misbruikt kan worden.
Is dit een excuus om censuur toe te passen? Naar mijn mening niet.

Ik ben wel voorstander van het uitgeven van een geannoteerde versie van Mein Kampf. De nadruk ligt dan ook op geannoteerd; Mein Kampf is reeds eenvoudigweg als pdf te downloaden. Het doorbreken van presente mythes lijkt me ook wel broodnodig, onze kennis over Hitler beperkt zich vaak tot het ene feit dat stelt dat hij de joden al bij al niet zulke toffe peren vond. Een meer grondig inzicht in zijn systematisch denkpatroon is van onnoemelijk grotere waarde. Geschiedenis leert ons veel meer wanneer we uitvoerig aanleidingen tot misstappen bestuderen en ons niet louter beperken tot de veralgemening van een zwarte bladzijde uit ons verleden.

Ik ben overigens erg sceptisch over de gevaarlijke aard van het boek. Mein Kampf was bij aanvang een erg onpopulair boek, het was pas bij de Hitlers verheffing tot kanselier dat het enigszins opgemerkt werd, wellicht omdat Hitler aanzienlijk meer charisma bezat als demagoog tijdens het spreken dan tijdens het schrijven. Van de kleine fragmenten die ik heb gelezen, valt wel erg duidelijk af te leiden dat Hitler ontzettend saai, moeilijk en langdradig zijn boek heeft samengesteld. Zelfs het aantal passages die onmiskenbaar genocide aanmoedigen (en deze zijn wel kennelijk aanwezig) zijn nogal gering in vergelijking met het aantal passages gewijd aan zijn obsessie voor WO I.
Antisemitisme is duidelijk één van de hoofdthema's in dit boek, maar de hallucinante wijze waarop Hitler dit uitzet heeft dezendagen vermoedelijk niet dezelfde overtuigingskracht als weleer.

Ik zie zeker het standpunt in dat stelt dat het boek mensen die neigen naar het nazisme kan aanmoedigen, al vermoed ik wel dat dit soort zwakzinnige mensen het na 5 zinnen opgeeft vooraleer hun avontuur in het vertrouwde boek 'Waar is Waldo?' verder te zetten.
Met citaat antwoorden