Enkele post bekijken
  #2  
Oud 2nd December 2015, 11:49
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Het is natuurlijk een goed initiatief van de school om zulke profielen te maken en zo leerlingen ook in het oog te houden. Hoewel zal dat volgens mij op termijn moeilijk vol te houden zijn, aangezien 'den Thomas' (of eender welk ander nepprofiel van de school) wel redelijk snel bekend zal geraken. Wat nepprofielen van pedofielen en kinderlokkers betreft is het volgens mij best dat men de jeugd nog meer gaat sensibiliseren rond sociale media. Met daarbovenop goed de nadruk leggen op 'het niet accepteren van verzoeken van vreemden' en niet online met vreemden af te spreken. Ook zou er dan aandacht besteed moeten worden omtrent wat ze wel en wat niet naar elkaar moeten sturen.

Zelf werd een stageles van mij vorig jaar vervangen doordat de leerlingen uitleg gingen krijgen van iemand van de overheid rond het thema cyberpesten. In dat pakket zat blijkbaar ook van alles omtrent computerveiligheid en sociale media. Daarbij kwam dan ook nog eens dat alles zeer duidelijk was uitgelegd en ook dat er humor in verwerkt was. Dat lag natuurlijk grotendeels aan de persoon die dan de uitleg gaf, maar de leerlingen waren wel steeds aandachtig. Ook had de man die vooraan stond, waarschijnlijk samen met nog vele anderen, alle Facebook profielen van de leerlingen gescreend. Op die manier kon hij letterlijk tonen waarover hij sprak en zei hij bijvoorbeeld "... hier heeft blijkbaar 1064 vrienden op Facebook. Populaire jongen niet? Ken jij al deze mensen? Ah neen, want minstens 5 profielen daarvan zijn van ons, de overheid...", wat soms grappige situaties gaf. En zo kon hij maar verder gaan en toonde hij allerlei gevaren. Zulke sessies zouden ze in elke school moeten organiseren en vaker.
Met citaat antwoorden