Geens: kinderen moeten zich bij scheiding in het geheim kunnen uitspreken
Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil dat kinderen van ouders die willen scheiden meer rechten krijgen. Hij lanceert daarover enkele concrete voorstellen, zoals de complete vrijheid van spreken van kinderen.
Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard.
Nu is het zo dat een kind ouder dan 12 jaar een "weinig toegankelijke" oproepingsbrief krijgt om door een rechter van een familierechtbank verhoord te worden. Een gesprek dat nadien bij het dossier gevoegd wordt en te lezen is door de ouders. Wat volgens kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen een afremmend effect heeft.
Minister Geens wil dat de inhoud van dat gevoelige gesprek vertrouwelijk blijft. "Een kind moet zonder angst te hebben voor de reactie van de ouders kunnen spreken met de rechter", zegt Geens in de kranten. Concreet moet ook de oproepingsbrief toegankelijker en wil hij de hele procedure ingekort zien.
'Ik vind het belangrijk dat wanneer de ouders kiezen om te scheiden, zij het belang van het kind vooropstellen en dat een kind niet in ellenlange juridische procedures betrokken wordt".
Een werkgroep zal zich nu over zijn voorstellen buigen.
Bron: Knack
http://www.knack.be/nieuws/belgie/g...mal-630781.html
Eigen mening:
Geens heeft naar mijn mening een zeer goed idee naar voor gebracht. Ikzelf herken de situatie en kan dit ook voorstellen voor kinderen onder de twaalf jaar. Het werkelijk kiezen bij welke ouder ze wonen en dergelijke lijkt me nog moeilijk om henzelf te laten bepalen. Het is echter wel belangrijk dat ze inderdaad gehoord zouden kunnen worden als ze dat wensen. Zeker de anonimiteit speelt hier een belangrijke rol. Er kan niet voor iedereen positief gesproken worden in zo'n situatie. Daarom lijkt mij het anonieme positief, waardoor er toch kan worden rekening gehouden met het kind.
Ik hoop alvast dat er op dit voorstel wordt ingegaan.