In oktober vertrokken ruim 4.000 treinen niet (of ze kwamen niet aan)
In oktober zijn 4.040 treinen niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg. Dat blijkt uit het maandelijkse stiptheidsrapport van spoorbedrijven NMBS en Infrabel. Verschillende stakingen verklaren het hoge cijfer.
Vorig jaar waren er in oktober 1.767 afgeschafte treinen, of 1,6 procent van het totale aantal. In oktober van dit jaar ging het om 3,9 procent van alle treinen. De verschillende stakingen in oktober waren verantwoordelijk voor bijna drie kwart van de afschaffingen, zegt de NMBS.
Infrabel en de NMBS nemen de afgeschafte treinen niet op in hun globale stiptheidscijfer. Dat cijfer ligt een stuk hoger dan vorig jaar. Van alle treinen reed 89,0 procent op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. In oktober 2014, toen de vorige dienstregeling nog in voege was, lag dat stiptheidscijfer op 83,7 procent.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-niet-aan.dhtml
Eigen mening:
Ik vind het niet kunnen dat er zoveel gestaakt wordt bij de NMBS, hiermee worden eigenlijk enkel maar de reizigers gestraft. De overheid promoot het openbaar vervoer enorm hard om zo onder andere te zorgen voor een beter milieu, maar als je dan de trein neemt moet je er al bij rekenen dat er vaak een kans is dat je trein te laat is of dat hij zelfs helemaal niet komt opdagen. Hierdoor gaan veel mensen volgens mij toch minder vaak de trein nemen. Er zullen wel redenen zijn waarom de werknemers van de NMBS staken maar is staken dan wel de juiste oplossing?