Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th November 2015, 23:31
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Dat technologie stelselmatig jobs aan het overnemen is, is al vrij duidelijk. Dit zie je bijvoorbeeld bij de supermarktketen Delhaize. Hier kan je als klant ervoor kiezen om, wanneer je een beperkt aantal boodschappen hebt, zelf je artikels te scannen en te betalen. Er staat slechts 1 kassierster voor 4 kassa's, wat ervoor zorgt dat er minder personeel nodig is. Maar zoals Rani en ook het artikel al vertellen, gaan er in de toekomst nog meer jobs vervangen worden door computers. Daardoor is het belangrijk dat we de richtingen uit het BSO 'aantrekkelijker' maken, ze moeten van dat minderwaardig imago af geraken. Toen ik dit artikel las, moest ik onmiddellijk denken aan een filmfragment dat we tijdens het praktijkatelier over het verruimen van het onderwijsniveau bekeken hebben. Hierin wordt gesproken over 'de onderstroom', mensen die bijvoorbeeld werken als ruitenwasser, bakker of metser. Beroepen die we allemaal broodnodig hebben, want zoals gezegd: technologie zal heel wat dingen computergestuurd maken, maar handwerk gaan we altijd nodig hebben.
Daarbij vind ik de kritiek op de rol van de leerkracht ook terecht. De wereld is de laatste jaren enorm veranderd, als je alleen nog maar kijkt naar wat we op technologisch vlak kunnen, leerkrachten moeten dit ook doen!
Met citaat antwoorden