Enkele post bekijken
Oud 27th November 2015, 10:47
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User

‘Beste school, sorry dat wij werken’

Oudercontact om 15 uur, een koffiemoment om 9 uur of ’s avonds nog op zoek moeten naar een ‘geel T-shirt met groene zonnen’. Wim Hoste klaagt in een open brief aan dat scholen te veel activiteiten plannen overdag.

In een open brief aan Klasse schrijft de vader, die vier kinderen heeft, dat hij telkens verbaasd is dat de school zo weinig rekening houdt met (werkende) ouders:

Beste school,

Wij hebben geen kabouters. Wij zijn 2 papa’s van 4 pleegkinderen. Wij hebben een job. Wij moeten (en velen met ons) om 8.30 of 9 u. op het werk zijn, soms vroeger.

Wij kunnen geen koffie drinken om 9 u Een overleg met het CLB om 10 u. is onmogelijk. Sorry dat we werken en daarom een eetzaalboete moeten betalen omdat onze kinderen een boterhammetje willen eten. Wij kunnen niet elke week kinderen rondvoeren. Wij kunnen niet naar een oudercontact komen om 15 u.; dan zijn we nog aan het werk.

Als ik de kids om 17.30-18 u. oppik, is er nergens nog ‘de krant van vandaag’ te krijgen, laat staan nog een winkel open om gele T-shirts met groene zonnen te kopen (EN GEEN ANDERE KLEUR). We kunnen inderdaad pas om 19 u. eten. Maar we zien onze kinderen niet minder graag.

Zo zijn er vele tientallen ouders, vaak met nog moeilijker combinaties of papa’s en mama’s die er alleen voor staan. Kunnen jullie daar wat meer rekening mee houden?

Dankjewel!

Wim H.
Met zijn brief hoopt Hoste dat scholen geen ‘onmogelijke dingen meer vragen van ouders’ en ‘rekening houden met hun werkuren’.

Wim is zelf pedagoog en gaf les in de lerarenopleiding. ‘Ik heb alle begrip voor leerkrachten. Zij kunnen ons ook niet altijd ’s avonds ontvangen. Maar een beetje meer evenwicht is op zijn plaats’, zegt hij.

REACTIES. ‘Scholen doen wél inspanningen’

Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt het een terechte bekommernis. ‘Je kaart zulke problemen het best aan bij de oudervereniging’, zegt woordvoerder Willy Bombeek. ‘Zeker voor oudercontacten is het de bedoeling dat ouders maximaal aanwezig zijn en dat scholen rekening houden met hun agenda.’

Volgens ouderkoepel VCOV doen heel veel scholen wél inspanningen. ‘Zeker voor grote evaluaties voor vakanties kunnen ouders vaak ’s middags of ’s avonds naar school. Het probleem is dat onze werkuren steeds complexer worden en de school kan niet voor iedereen goed doen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151127_01992445
Eigen mening: Een gevoelige snaar denk ik. Het is als ouder moeilijk als je gaat werken, je kind naar school brengen en halen, samen huiswerk maken,... Maar als leerkracht wil je toch wel de ouders zo goed mogelijk betrekken bij het leerproces van hun kinderen. Oudercontacten zijn hier heel belangrijk voor, ik begrijp dan ook dat ouders hier graag aanwezig zijn, maar dat dat door hun werk soms moeilijk is. Het wordt niet van een leerkracht verwacht dat hij/zij tot in de latere uren een oudercontact doet om zo toch alle ouders gezien te hebben, maar moest ik leerkracht zijn zou ik dit doch wel overwegen.
Het is moeilijk van beide kanten, je kan niet van de ouders verwachten dat ze een dag vakantie nemen om naar een oudercontact te gaan, maar je kan ook niet van de leerkracht verwachten dat hij/zij tot 21.00u oudercontact doet.
Met citaat antwoorden