Daling dreigingsniveau lost heisa 'bibberpremie' op
De Lijn oogstte een storm van kritiek met de beslissing een 'bibberpremie' van 50 euro te geven aan chauffeurs die naar Brussel moesten rijden. Maar de daling van het dreigingsniveau ontzenuwt de situatie.
De voltallige Vlaamse meerderheid kon de beslissing van De Lijn allerminst smaken. De vervoersmaatschappij was overeengekomen met de vakbonden dat er een 'bibberpremie' van 50 euro per dag klaarlag voor chauffeurs die vanuit Vlaams-Brabant een ritje naar Brussel moesten afleggen. 'Het foute signaal', gaf bevoegd minister Weyts woensdag al aan. Hij stelde aan De Lijn te zullen vragen in welke context de beslissing genomen werd.
Donderdag verstrakte de toon van Weyts al een beetje. Hij zei de top van De Lijn gevraagd te hebben te stoppen met de premie. 'Ik heb begrepen dat er een getekend document is met de vakbonden, maar dan moet men opnieuw rond de tafel zitten en dat gebeurt ook.'
Maar op het moment dat de directeur-generaal van De Lijn, de personeelsdirecteur en de directeur van De Lijn Vlaams-Brabant samenzaten met de nationale secretarissen van de vakbonden ACV, ACOD en ACLVB, verlaagde het OCAD het dreigingsniveau van 4 naar 3 voor Brussel. Dat ontzenuwde de situatie meteen, want de premie werd alleen gegeven bij dreigingsniveau 4. Toch zullen de directie en vakbonden vrijdag nog overleg plegen, 'want het dreigingsniveau kan altijd weer omhoog gaan'.
bron: http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_vlaanderen/Daling_dreigingsniveau_lost_heisa_bibberpremie_op. 9703711-3137.art
mening: Ik vond de bibberpremie ook een vreemde beslissing, en ben van mening dat minister Weyts in deze situatie gedurfd heeft gereageerd. Ik begrijp dat enkele buschauffeurs misschien Brussel niet durfden binnenrijden, maar zo zijn er ongetwijfeld ook veel ouders die hun kinderen niet naar school durfden brengen, treinchauffeurs die Brussel niet durfden binnenrijden, Leerkrachten van Brusselse scholen die niet durfden gaan werken, enzovoort. Indien mensen Brussel niet durfden binnenrijden, zouden ze dit dan wel doen voor een premie van 50 euro? Dit lijkt me vooral een premie voor de mensen die wel durven, maar enkel voor wat extra. Ik vind het wel vreemd dat minister Weyts ingrijpt, aangezien het in dit geval een akkoord was tussen de vakbonden en De Lijn, ookal is Ben Weyts minister van mobiliteit. In het geval van een akkoord van De Lijn hebben ofwel de vakbonden goed onderhandeld, of De Lijn slecht onderhandeld. Ik begrijp ook wel dat Ben Weyts hiermee niet akkoord is, aangezien de bibberpremie een soort van bevestiging zou zijn dat Brussel gevaarlijk is, terwijl er waarschijnlijk geen bussen gereden zouden hebben indien er effectief gevaar dreigde. Langs de andere kant vind ik ook vreemd dat de bibberpremie enkel gegeven wordt indien dreigingsniveau 4 van kracht is. Dat wilt zeggen dat de angst van de chauffeurs enkel aanwezig is indien het OCAD beslist dat dreigingsniveau 4 van kracht is. Het is in ieder geval een pak handiger dat het dreigingsniveau weer van 4 naar 3 gaat, aangezien dit de Brusselse economie hopelijk weer wat op gang trekt. Niveau 4 houdt al bijna een week aan, en voor de mensen werkzaam in de Brusselse economie is dat misschien wel het belangrijkste. Het feit dat de bibberpremie bij een dreigingsniveau van 3 niet wordt gegeven, is daar een concreet voorbeeld van.
|