actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Pro of Contra? (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Wat doe je met docenten die leugens over jou verspreiden? (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=845)

Michai Geyzen 30th December 2004 12:49

Wat doe je met docenten die leugens over jou verspreiden?
 
Ik heb deze thread bij 'pro of contra' gezet, omdat deze module het meest plaats biedt ter discussie. Dus eerste- en tweedejaars, doe met deze info wat u wil, maar doe er 'iets' mee.

Vorig jaar kreeg ik te horen in Juni 'Je moet eerst nog 9 uur stage lopen in september alvorens we je kunnen delibereren'.

Nu, ik kon (en kan nog steeds) het volledig begrijpen dat ik deze sanctie kreeg, daar vorig jaar een niet al te vlekkeloos jaar was laten we maar zeggen. Ze zeggen altijd tegen de studenten 'communicatie staat centraal'. Raar, als je kijkt hoe de docenten gehandeld hebben toen. Even ter verduidelijking:

Bij de afhaling van het rapport kreeg ik het volgende te horen.

1) U bent van alle vakken gebuisd en u moet tevens nog 9 uur stage lopen in September, zodat u hiervoor een vrijstelling kan krijgen en enkel de theorie van het tweede nog eens moet overdoen.

2) (5 minute later, na een gesprek van de klastitularis met persoon x) Ja, u bent van alle theorie vakken erdoor, en als u de stage goed doet in September, mag u naar het derde jaar.

3) Wat als ik gebuisd ben van stage in September, hoe kan ik dan nog vrijstellingen krijgen voor de vakken onder 12?
antwoord 1) U heeft geen recht op herexamen. (raar, volgens de
wetgeving wel.)
antwoord 2) (drie minuten later) U mag van de vakken onder de twaalf
in Augustus al een herexamen komen doen, moest u dan in
September gebuisd zijn, heb je ze al gedaan.... 'Ga je dit
doen?' --> 'euhm.... NEEN!!'

4) U krijgt u punten niet, want u bent nog niet gedelibereerd, u krijgt ze pas in september.
--> mijn vraag: 'hoe kan ik dan weten van welke vakken ik herexamen zou moeten doen?'

(2 minuten stilte) --> 'Hier zijn u punten, in potlood op een kladbriefje geschreven, dat u wel hier in school moet laten...'

Al een geluk dat ik een fotografisch geheugen heb!!! :D

Wat blijkt: Ik ben te weten gekomen dat er door bepaalde docenten leugens verspreid zijn omtrent mijn persoon, maar als ik de directrice hier mee confronter zei ze 'ja, maar dat waren nu niet de doorslaggevende argumenten om u deliberatie uit te stellen.' --> kan ik gerust geloven, maar iedereen krijgt wel een verkeerd beeld van mij....

Wat denken jullie hierover.... Drijft dit de geloofwaardigheid van de school niet een klein beetje in het nauw? (excuseer voor de lange tekst, en alvast bedankt om tot hier te lezen.)

(Bedankt Mevrouw V.L., zonder haar zat ik nog steeds in het tweede.)

Davy V.H. 30th December 2004 15:55

Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Ik heb deze thread bij 'pro of contra' gezet, omdat deze module het meest plaats biedt ter discussie. Dus eerste- en tweedejaars, doe met deze info wat u wil, maar doe er 'iets' mee.

Vorig jaar kreeg ik te horen in Juni 'Je moet eerst nog 9 uur stage lopen in september alvorens we je kunnen delibereren'.

Nu, ik kon (en kan nog steeds) het volledig begrijpen dat ik deze sanctie kreeg, daar vorig jaar een niet al te vlekkeloos jaar was laten we maar zeggen. Ze zeggen altijd tegen de studenten 'communicatie staat centraal'. Raar, als je kijkt hoe de docenten gehandeld hebben toen. Even ter verduidelijking:

Bij de afhaling van het rapport kreeg ik het volgende te horen.

1) U bent van alle vakken gebuisd en u moet tevens nog 9 uur stage lopen in September, zodat u hiervoor een vrijstelling kan krijgen en enkel de theorie van het tweede nog eens moet overdoen.

2) (5 minute later, na een gesprek van de klastitularis met persoon x) Ja, u bent van alle theorie vakken erdoor, en als u de stage goed doet in September, mag u naar het derde jaar.

3) Wat als ik gebuisd ben van stage in September, hoe kan ik dan nog vrijstellingen krijgen voor de vakken onder 12?
antwoord 1) U heeft geen recht op herexamen. (raar, volgens de
wetgeving wel.)
antwoord 2) (drie minuten later) U mag van de vakken onder de twaalf
in Augustus al een herexamen komen doen, moest u dan in
September gebuisd zijn, heb je ze al gedaan.... 'Ga je dit
doen?' --> 'euhm.... NEEN!!'

4) U krijgt u punten niet, want u bent nog niet gedelibereerd, u krijgt ze pas in september.
--> mijn vraag: 'hoe kan ik dan weten van welke vakken ik herexamen zou moeten doen?'

(2 minuten stilte) --> 'Hier zijn u punten, in potlood op een kladbriefje geschreven, dat u wel hier in school moet laten...'

Al een geluk dat ik een fotografisch geheugen heb!!! :D

Wat blijkt: Ik ben te weten gekomen dat er door bepaalde docenten leugens verspreid zijn omtrent mijn persoon, maar als ik de directrice hier mee confronter zei ze 'ja, maar dat waren nu niet de doorslaggevende argumenten om u deliberatie uit te stellen.' --> kan ik gerust geloven, maar iedereen krijgt wel een verkeerd beeld van mij....

Wat denken jullie hierover.... Drijft dit de geloofwaardigheid van de school niet een klein beetje in het nauw? (excuseer voor de lange tekst, en alvast bedankt om tot hier te lezen.)

(Bedankt Mevrouw V.L., zonder haar zat ik nog steeds in het tweede.)


Nou ja Michai ik was erbij hé bij alles. Ook gewoon van het feit dat wij toen niet geselecteerd waren om naar het buitenland te mogen gaan. Ook al was ik wel van alle vakken erdoor en had ik van stage 12. Maar goed dat was door weer een andere verhaal (veto docent naar het schijnt :mad: ).

Ze hebben verteld dat het een gunstmaatregel voor je was. Want ze wisten dat je goed kon lesgeven. Maar je stages ware wel goed alleen je houding niet zeker? Paar keer overslapen als je stage gaat doen en dan altijd de pech hebben dat je docent dan juist komt' zien :( . Kan je waarschijnlijk niets aan doen (alé ja :rolleyes: ).

Maar idd het was een bijzonder geval maar ik denk wel dat er docenten moeite hebben gedaan om dat geval uit de brand te slepen. Anders zate nu nog vrolijk int tweede.

Michai Geyzen 30th December 2004 16:45

Citaat:
Ze hebben verteld dat het een gunstmaatregel voor je was


Ja, een gunstmaatregel. Ze zeiden, en ik citeer 'we hebben niet voldoende lessen om een oordeel te kunnen vellen...' Toch wel raar, als je ziet dat ik 5 lessen meer dan u had op't einde van't jaar.... --> geen verwijt, jij was ziek en dergelijke, en inderdaad, ik heb op een paar cruciale momenten fout geweest. Maar ik ben daar eerlijk in geweest, en heb geen leugens zitten verkondigen op de deliberatie.... Toch wel een verschil meen ik.

Citaat twee, van een docent: 'ja, Michai, als jij je overslaapt, is dat andes dan wanneer bijvoorbeeld x zich overslaapt.' Ik kom toevallig x tegen in de gang, tevens afwezig tijdens de lessen van die dag.... en x zet 'bwa, ik had geen goesting om te komen, dus ben ik maar blijven liggen.' dan vraag ik mij af waarom x een beter 'brosser' is laten we maar zeggen, terwijl ik echt overslapen was...

Citaat:
Ook gewoon van het feit dat wij toen niet geselecteerd waren om naar het buitenland te mogen gaan.


Ja, in mijn geval kan ik volledig begrijpen dat ze een negatief advies hebben gegeven, maar wat ze dan zeggen 'ja, Davy, als we u laten gaan, moeten we Michai ook laten gaan' vind ik toch wel absurd. gij had van mij mogen gaan ze kerel, ik had het wel spijtig gevonden dat ik niet had kunnen meegaan, maar ik zou ook een pak gelukkiger geweest zijn als gij wel had kunnen/mogen gaan. Zondebok?

Citaat:
Maar idd het was een bijzonder geval maar ik denk wel dat er docenten moeite hebben gedaan om dat geval uit de brand te slepen. Anders zate nu nog vrolijk int tweede.


Er zijn inderdaad aan aantal docenten geweest die voor mij in de bres gesprongen zijn, ik weet wie.

Barst 30th December 2004 17:03

Had bij opstellen van deze mail de twee tussenliggende messages nog niet kunnen lezen... maakt inderdaad wel een verschil...


Michai, ik vind het een moeilijke mail omdat hij van de ene kant duidelijk laat zien dat je hier nog 'mee zit', van de andere kant omdat de school en wijzelf als docenten er op zijn zachtst gezegd nogal bekaaid van af komen. Met 'slechte communicatie' kan ik nog wel iets aanvangen als docent, maar met 'leugens' voel ik mij 'als lid van het schoolteam' toch wel een beetje verongelijkt, ook al omdat deze beschuldiging in deze mail niet echt hard wordt gemaakt en in het vage blijft... Begrijp me niet verkeerd: ik voel mij hoegenaamd niet persoonlijk geviseerd, maar ik voel me wel geroepen om de zaak ook eens van de andere kant te bekijken... (voor zover ik er allemaal weet van heb, uiteraard...)


Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Vorig jaar kreeg ik te horen in Juni 'Je moet eerst nog 9 uur stage lopen in september alvorens we je kunnen delibereren'.
Nu, ik kon (en kan nog steeds) het volledig begrijpen dat ik deze sanctie kreeg, daar vorig jaar een niet al te vlekkeloos jaar was laten we maar zeggen.


Ik begrijp het woordje 'sanctie' hier niet zo goed: bij mijn weten had jij vorig jaar niet alle stagelessen gegeven, hadden alle andere studenten meer lessen gegeven dan jij voor 'hetzelfde geld', en was er met andere woorden sprake van 'concurrentievervalsing' (nogal een zwaar woord, ok) ten overstaan van je medestudenten. Het feit dat je dat in september moet inhalen, lijkt niet meer dan correct, en alsdusdanig was er in technische zin sprake van een 'uitstel van de beslissing': er was dus helemaal geen sprake van 'gebuisd' of 'er door'... Vergelijk het een beetje met je autorijexamen: je hebt je theoretische gedeelte afgelegd, en je hebt de proeven op het oefenterrein afgewerkt, maar je bent nooit op de openbare weg geweest...


Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Ze zeggen altijd tegen de studenten 'communicatie staat centraal'. Raar, als je kijkt hoe de docenten gehandeld hebben toen. Even ter verduidelijking:
Bij de afhaling van het rapport kreeg ik het volgende te horen.
1) U bent van alle vakken gebuisd en u moet tevens nog 9 uur stage lopen in September, zodat u hiervoor een vrijstelling kan krijgen en enkel de theorie van het tweede nog eens moet overdoen.


Dit is inderdaad een voorbeeld van foute communicatie: bij mijn weten is het op deze manier ook nooit geformuleerd in de examencommissie...


Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
2) (5 minute later, na een gesprek van de klastitularis met persoon x) Ja, u bent van alle theorie vakken erdoor, en als u de stage goed doet in September, mag u naar het derde jaar.
3) Wat als ik gebuisd ben van stage in September, hoe kan ik dan nog vrijstellingen krijgen voor de vakken onder 12?
antwoord 1) U heeft geen recht op herexamen. (raar, volgens de
wetgeving wel.)
antwoord 2) (drie minuten later) U mag van de vakken onder de twaalf
in Augustus al een herexamen komen doen, moest u dan in
September gebuisd zijn, heb je ze al gedaan.... 'Ga je dit
doen?' --> 'euhm.... NEEN!!'
4) U krijgt u punten niet, want u bent nog niet gedelibereerd, u krijgt ze pas in september.
--> mijn vraag: 'hoe kan ik dan weten van welke vakken ik herexamen zou moeten doen?'
(2 minuten stilte) --> 'Hier zijn u punten, in potlood op een kladbriefje geschreven, dat u wel hier in school moet laten...' .


Dit lijkt me een verhaal van verwar(ren)de communicatie die veel meer het gevolg was van bepaalde onverenigbaarheden in de nieuwe wetgeving i.v.m. I.A.J./G.O.P. dan dat het zou gedraaid hebben om slechte wil... Ideaal zou geweest zijn dat je in juli je stagelessen had kunnen inhalen, maar dat is uiteraard technisch onmogelijk... En dan zit je inderdaad met de absurde situatie dat de herexamens al beginnen rond 20 augustus, terwijl de stageschool op dat moment nog geen leerling over de vloer heeft gekregen... Tegelijk zie je hier toch ook een verhaal waarbij het opleidingsinstituut voor een individuele student echt wel moeite doet om hem de mogelijkheid te geven om zijn 'tekort' (fout?) recht te zetten... De manier waarop is inderdaad niet altijd even orthodox, maar dat lijkt me een logisch neveneffect van een uitzonderlijke situatie die effectief in jouw geval voor de allereerste keer voorkwam in onze hogeschool...


Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Wat blijkt: Ik ben te weten gekomen dat er door bepaalde docenten leugens verspreid zijn omtrent mijn persoon, maar als ik de directrice hier mee confronter zei ze 'ja, maar dat waren nu niet de doorslaggevende argumenten om u deliberatie uit te stellen.' --> kan ik gerust geloven, maar iedereen krijgt wel een verkeerd beeld van mij....
Wat denken jullie hierover.... Drijft dit de geloofwaardigheid van de school niet een klein beetje in het nauw? (excuseer voor de lange tekst, en alvast bedankt om tot hier te lezen.)


Hier kan ik niet echt veel van zeggen, want ik weet niet precies waar die 'leugens' op slaan... In elk geval lijkt me helder dat het UITSTEL van de beslissing een vrij logisch gevolg is van een tekort aan gegeven stagelessen... Vervolgens is dat tekort in september ingehaald, heb jij dat op een degelijke manier afgewerkt, en zit je nu in het derde jaar... Als er dus sprake is van een gebrekkige geloofwaardigheid, dan misschien toch niet in hoofde van heel de hogeschool... of zie ik dit verkeerd?

Ik besluit op ongeveer dezelfde manierals bij mijn post naar Davy van gisteren http://actualiteit.org/forums/showt...p=3125#post3125: zonder dit forum zou er wellicht helemaal geen communicatie geweest zijn (en daar vroeg je toch om?), en dus alleen al in functie daarvan is hier spake van 'een gat in de Vorselaarse markt'... :D

Michai Geyzen 1st January 2005 18:26

Citaat:
Michai, ik vind het een moeilijke mail omdat hij van de ene kant duidelijk laat zien dat je hier nog 'mee zit',

Ik heb mij er wel is waar reeds volledig overgezet. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat ik die stagelessen heb moeten inhalen. Ik koester dan ook geen enkele vorm van wrok of iets dergelijks, want het was de juiste beslissing.

Citaat:
Met 'slechte communicatie' kan ik nog wel iets aanvangen als docent, maar met 'leugens' voel ik mij 'als lid van het schoolteam' toch wel een beetje verongelijkt, ook al omdat deze beschuldiging in deze mail niet echt hard wordt gemaakt en in het vage blijft... Begrijp me niet verkeerd: ik voel mij hoegenaamd niet persoonlijk geviseerd,

En terecht, u hoeft u ook niet persoonlijk geviseerd te voelen. Wat dat 'vage' betreft, ik hou het misschien liever zo. Anders moet ik hier namen gaan noemen, wat ik op deze moment nog niet echt zie zitten... Maar dit forum is ook toegankelijk voor afgestudeerde studenten, niet? :D

Citaat:
Ik begrijp het woordje 'sanctie' hier niet zo goed

Inderdaad, 'sanctie' is hier misplaats, het was een unieke maatregel die diende om mij als nog over te kunnen laten gaan, waarvoor ik iedereen erg dankbaar ben natuurlijk. Alleen kon ik op dat moment niet veel teken van appreciatie geven, na de misgelopen communicatie die dit nieuws vooraf ging.

Citaat:
Dit lijkt me een verhaal van verwar(ren)de communicatie die veel meer het gevolg was van bepaalde onverenigbaarheden in de nieuwe wetgeving i.v.m. I.A.J./G.O.P. dan dat het zou gedraaid hebben om slechte wil...

Ja, ik zeg ook niet dat er op zen misnt sprake was van slechte wil, enkel een foutje in de communicatie. Maar op dat moment heb je als student niet veel aan 'onverenigbaarheden in de nieuwe wetgeving i.v.m. I.A.J./G.O.P', wat ik hier ook voor de erste keer te horen/zien krijg. Ik verwijt echt de boodschapper(s) niet, integendeel, maar op dat moment wil je snel mogelijk duidelijkheid, en wil je niet van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Citaat:
een uitzonderlijke situatie die effectief in jouw geval voor de allereerste keer voorkwam in onze hogeschool...

Hehe, kom ik nu in de geschiedenisboeken van de school? :D

Citaat:
Als er dus sprake is van een gebrekkige geloofwaardigheid, dan misschien toch niet in hoofde van heel de hogeschool... of zie ik dit verkeerd?

Nee nee, absoluut niet in hoofde van de hele hogeschool, slechts van een weinig docent(en), die bij het merendeel van de studenten op nogal persoonlijk protest stuiten qua lesgeven en zijn. Maar ik zeg het, alles gerelativeerd, en gebruik makend van het principe 'vergeten en vergeven', ben ik ongelooflijk tevreden dat de school deze gunstmaatregel uit de mouw heeft willen/kunnen schudden, waarvoor dank en respect. Toch zit er ergens nog iets dat wringt omwille van de manier waarop sommige dingen gelopen zijn (en zeker als je dan naar de vorige jaren kijkt, en hoe sommige leerlingen als het ware een 'protégé' worden terwijl ze het helemaal niet verdienen, maar dan toch door andere docenten op hun plaats worden gezet. Soit, vergelijken met en het naast elkaar leggen van is hier niet aan de orde, we zitten ten slotte al lang niet meer in de kleuterklas... :) )


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:58.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.