Hoe een Belgische mediareus steeds meer oranje kleurt
Hoe een Belgische mediareus steeds meer oranje kleurt
Het Belgische mediabedrijf DPG Media (HLN, VTM) neemt in Nederland van Sanoma de publieksbladen en NU.nl over, de grootste nieuwssite van het land. DPG Media wordt zo veruit het grootste mediaconcern in Nederland. ‘En almaar meer een Nederlands bedrijf.’ DPG Media, het Belgische uitgeversbedrijf van de familie Van Thillo, neemt de Nederlandse poot van Sanoma over. DPG krijgt behalve de publieksbladen Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine ook NU.nl, de grootste nieuwswebsite van het land, in handen. De tijdschriften zijn samen goed voor 1 miljoen abonnees, NU.nl heeft een maandelijks bereik van bijna 8 miljoen bezoekers. ‘Met de overname ontstaat veruit het grootste mediaconcern in Nederland. De omzet van Sanoma Media Netherlands in 2018 bedroeg 424 miljoen euro. De Nederlandse tak van DPG boekte datzelfde jaar een omzet van 803 miljoen. Samen krijgt de groep dus een omzet van zo’n 1,2 miljard euro’, vertelt de Nederlandse mediajournalist Jan Benjamin. ‘Ter vergelijking: in België boekte DPG in 2018 een omzet van 678 miljoen euro. Na deze acquisitie wordt DPG Media nog meer een Nederlands bedrijf.’ Vooral NU.nl De geest van de ‘big tech’ hangt boven alle overnames in de Nederlandse media. Erik Roddenhof, de ceo van de Nederlandste tak van DPG Media, verwijst nu in het persbericht zelf naar de dominante positie van Google en Facebook. ‘Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data’, stelt hij. ‘Inmiddels hebben ze meer dan twee derde van de digitale advertentiemarkt in handen.’ Daarmee geeft Roddenhof aan dat het DPG vooral om NU.nl te doen was. ‘De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers.’ Met NU.nl heeft DPG Media in één klap de twee grootste nieuwssites in handen. Volgens de recentste cijfers van Vinex/Nobo, dat in Nederland de onlinecijfers verzamelt, staat AD.nl op de tweede plaats. De site van de brede DPG-krant Algemeen Dagblad bereikt maandelijks iets meer dan 7 miljoen bezoekers. Beide websites laten Nos.nl en Telegraaf.nl, de derde en vierde op de lijst, ver achter zich. Dat het DPG Media was dat de Sanoma-titels kocht, verbaast mediaprofessor Piet Bakker niet zo. ‘Veel kandidaten waren er niet’, zegt Bakker, een expert in mediaconcentratie. ‘Net als in België is in Nederland het aantal mediabedrijven de laatste jaren behoorlijk geslonken.’ Bakker gaat er ook van uit dat de interesse van DPG vooral uitgaat naar NU.nl. ‘Al is de omzet van de tijdschriften nog altijd groter dan die van NU.nl, de site blijft de sterkste speler op het gebied van onlinenieuws. En ook in Nederland lopen de oplages van tijdschriften sterk terug.’ Minder journalistieke jobs Bakker verwacht dat DPG een besparingsoperatie zal doorvoeren bij de Sanoma-titels. ‘Er zijn wel wat synergieën mogelijk. AD.nl en NU.nl liggen inhoudelijk erg dicht bij elkaar. Zullen die voormalige concurrenten nauwer gaan samenwerken? Dat soort operaties betekent minder jobs in de journalistiek en minder diversiteit in het Nederlandse medialandschap. Vooral de freelancers worden opnieuw het slachtoffer. Zij voeren in Nederland al jaren strijd tegen de lage tarieven waarvoor ze moeten werken. Dat zal er niet op verbeteren.’ ‘Twee Belgische bedrijven, DPG Media (Het Laatste Nieuws, De Morgen, VTM) en Mediahuis (Het Nieuwsblad, De Standaard, NRC), hebben nu samen 90 procent van de Nederlandse printmedia in handen’, zegt Bakker. ‘Dat is voor het Nederlandse publiek is eigenlijk niet zo problematisch. Want voordien was de situatie slechter. Vijftien jaar geleden was een flink deel van de Nederlandse printmedia in handen van puur financiële spelers, zoals het Britse Apax. DPG is, net als Mediahuis, een bedrijf met een hart voor nieuwsmedia. Bij elke overname hebben ze bezuinigd, maar telkens ook inhoudelijk ingegrepen. Meestal kregen de lezers nadien betere, modernere producten voorgeschoteld. Anderzijds zijn de vakbonden en freelancers minder tevreden over de situatie.’ Sanoma trekt zich terug Met deze verkoop trekt het Finse mediaconcern Sanoma zich bijna helemaal terug uit Nederland. Begin vorig jaar verkocht het bedrijf in België nog al zijn (vrouwen)bladen. Roularta kreeg toen onder meer Libelle en Flair in handen. Humo en Story kwamen bij DPG Media België terecht. Het Finse bedrijf hield alleen zijn bouw- en woonmagazines in portefeuille. In Nederland blijft alleen de educatieve tak over, Sanoma Learnings. ‘Sanoma schroeft zijn grote buitenlandse ambities terug’, zegt Bakker nog. ‘Enkele jaren geleden trok het bedrijf zich al terug uit Oost-Europa en de Baltische staten. De papieren uitgaven staan wereldwijd al jaren onder druk. Sanoma plooit zich grotendeels terug op zijn binnenlandse markt. In Finland is en blijft het bedrijf nog altijd marktleider.’ DS, 10-12-2019 (Valerie Droeven) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:32. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.