actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Klanten betalen gelag van staking bij Lidl (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=70620)

Elise.v*ndervliet 3rd May 2018 13:31

Klanten betalen gelag van staking bij Lidl
 
Supermarktketen ziet zich genoodzaakt kosten voor extra personeel door te schuiven

Een hele week staken en de afspraak om in elk filiaal een extra werknemer aan te nemen: dat kost Lidl heel wat geld. Wie die rekening zal betalen? De klant, zeggen experts.

De directie en vakbonden bij Lidl slaagden er dinsdagavond dan wel in om tot een akkoord te komen, dat wil nog niet zeggen dat de problemen helemaal van de baan zijn bij Lidl. "Het akkoord zal een grote impact hebben op de supermarkt en haar klanten", verwacht Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert en CEO van vakblad Gondola. "Personeelskosten wegen heel zwaar door voor een bedrijf. Vaak lopen ze op tot zo'n 30 à 40 procent van hun totale kosten. Als Lidl nu driehonderd extra mensen aanneemt bovenop het personeelsbestand van zesduizend werknemers, dan weegt dat onmiddellijk door."

En dat is geen goed nieuws in een tijd waarin supermarkten het al enorm moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. "De best presterende retailers halen vandaag nog maar nettowinstmarges van 4 à 5 procent. Met de kosten van dat extra personeel zou daar in het geval van Lidl nog maar de helft van overblijven", becijferde Billiet.

Iemand moet dus betalen voor die extra werknemers. Maar wie? Eén optie zou zijn om prijzen te heronderhandelen met leveranciers. "Dat is wat andere supermarkten doen: naar hun leverancier stappen en uitleggen dat ze moeten herstructureren. Maar Lidl heeft daarvoor te weinig merken in het gamma", legt Billiet uit.

Jorg Snoeck van de gespecialiseerde website RetailDetail vult aan: "En hoogstwaarschijnlijk zitten ook die leveranciers al tot op het bot. Anders heeft Lidl de voorbije jaren zijn werk niet goed gedaan."

Volgens de experts zit er voor Lidl dan ook weinig anders op dan de kosten door te schuiven naar zijn klanten. "De keten heeft diepe zakken om investeringen te doen, zoals in zijn nieuwe winkelconcepten. Maar zo'n uitbreiding van het personeelsbestand, dat zijn steeds terugkerende kosten. En dus moet er ook een manier worden gevonden om de inkomsten blijvend naar omhoog te halen", zegt Billiet. "De kans is daarom zeer groot dat Lidl in zijn totaliteit enkele procenten duurder wordt dan vorig jaar. Ofwel gaat Lidl het enorm hard voelen, ofwel de consument zachtjes."

Want opvallend zullen die prijsverhogingen niet zijn. "Ze zullen op een zachte en slimme manier gebeuren, zodat ze onopgemerkt blijven. Bij verschillende producten en in verschillende stappen. Een paar procent meer aanrekenen voor een pot choco? Dat voelt de consument niet. Maar aan het eind van de rit betaal je wel degelijk meer", zegt Billiet.

Albert Heijn achterna

Tot slot is er ook het scenario dat Lidl een manier zal zoeken om de kosten toch zelf te slikken. "Uiteindelijk is het afzetgebied Vlaanderen voor de hele Lidl-groep niet meer dan een middelgrote stad elders in Europa. Als ik hen was, zou ik na deze episode het investeringsplan dat een jaar geleden werd voorgesteld toch eens herbekijken. Een nieuw distributiecentrum in België, waar de arbeidskosten zo hoog liggen? Waarom niet gewoon afspreken met de collega's in Nederland en Duitsland om van daar te leveren? Albert Heijn doet dat toch ook?"

Lidl wenste gisteren niet te reageren.

Bron: De Morgen, 03/05/2018
https://www.demorgen.be/binnenland/...-lidl-b5483fbb/

Eigen mening: Ik vind het jammer dat de klant "de dupe" wordt van een hervorming om de werkomstandigheden voor het personeel van Lidl te verbeteren. Anderzijds schrok ik niet van dit artikel. Ik merkte reeds in tal van verschillende supermarktketens dat er op een subtiele, bijna listige manier voor gezorgd wordt dat de klant dezelfde prijs betaalt voor alsmaar minder producten/goederen. Als ik dit artikel mag geloven, zal dit dus nog erger worden. Ik vraag me vooral af of dit echt de enige geschikte oplossing voor dit probleem is, of Lidl gewoon voor de gemakkelijkste uitweg kiest door de rekening door te schuiven naar de klant. Door deze negatieve publiciteit en indien Lidl effectief deze maatregel invoert, zullen ze volgens mij ongetwijfeld heel wat klanten verliezen. Mij lijkt het een logisch gevolg, dat op zijn beurt enkel leidt tot alsmaar meer problemen.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:11.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.