Datingapp Grindr deelde hiv-gegevens van gebruikers met twee bedrijven
Datingapp Grindr deelde hiv-gegevens van gebruikers met twee bedrijven
Eerder dit weekend berichtten BuzzFeed en het Noorse onderzoeksbureau SINTEF dat de datingapp Grindr de hiv-status van haar gebruikers deelde. Het bedrijf liet direct weten dat het daarmee zal stoppen. Het besluit volgt op een storm aan woedende reacties op sociale media aan het adres van de datingapp voor homoseksuele mannen. Grindr-gebruikers kunnen sinds eind 2016 hun hiv-status vermelden in hun profiel. Ook kunnen ze aangeven wanneer ze voor het laatst getest werden, welke behandeling ze volgen en of ze het geneesmiddel PrEP slikken. Het geven van die gevoelige informatie is niet verplicht. Toch melden veel Grindr-gebruikers het als ze seropositief zijn ten behoeve van het welzijn van de homogemeenschap. Op sociale media werd direct gewezen op de gevaren die homoseksuele mannen met een Grindr-account in sommige delen van de wereld lopen Onlangs bleek echter dat Grindr, dat wereldwijd zo'n 3,6 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, deze informatie ook deelde met twee bedrijven, Localytics en Apptimize. Grindr deelde de data naar eigen zeggen om de prestaties van de datingapp te verbeteren en om functies te testen. De gevoelige gegevens zouden altijd met versleuteling worden verzonden en niet worden gedeeld met adverteerders, aldus Grindrs hoofd beveiliging Bryce Case. Adverteerders zouden wel toegang hebben tot andere, niet-versleutelde informatie, zoals leeftijd, interesses, locatie en relatiestatus van gebruikers van de datingapp. Uit een recent rapport van het Noorse instituut SINTEF blijkt nu hoe kinderlijk eenvoudig niet-versleutelde data zijn in te zien en te verzamelen. Omdat deze persoonlijke data uit het profiel verbonden is met de hiv-status zou het volgens SINTEF mogelijk zijn om te achterhalen welke individuele Grindr-gebruikers seropositief zijn. Op sociale media werd direct gewezen op de gevaren die homoseksuele mannen met een Grindr-account in sommige delen van de wereld lopen. Grindr heeft nu besloten te stoppen met het delen van de hiv-status van zijn gebruikers met Apptimize en Localytics. Het bedrijf heeft laten weten dat van het verhandelen van privégegevens nooit sprake is geweest. Apptimize en Localytics "staan in hoog aanzien" en zouden door "duizenden bedrijven" worden ingeschakeld bij het ontwikkelen van apps. Grindrs beveiligingshoofd hekelt de vergelijking met het schandaal rond Cambridge Analytica. Een "onjuiste vergelijking", aldus Case. Vooralsnog heeft Grindr niet bekengemaakt of gebruikers de optie krijgen om hun hiv-status met terugwerkende kracht te verwijderen. Bron: De Morgen 03/04/2018 Link: https://www.demorgen.be/technologie...ijven-bc3df4fa/ Mening: Persoonlijk heb ik niets tegen datingssites of datingapps, maar het idee om je profiel aan te vullen of je seropositief bent of niet met de nodige details, roept bij mij vragen op. Ook al ben je vrij zeker dat de site waarop je aangemeld bent veilig is, toch moet je in mijn opzicht oppassen met wat je deelt op je profiel en wat niet. Daarnaast heeft het meer invloed op je eigenwaarde, ik zou er nu niet bepaald trots op zijn, laat staan op een profiel zetten... Dit alles maakt dat ik het een heel spijtige zaak vind dat er gegevens zijn uitgelekt, vooral omtrent hiv! Het positieve aspect aan dit artikel vind ik dat mensen meer open zijn om over hun ziekte te praten, maar of dat nu via deze weg moet heb ik mijn twijfels bij. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22. |