actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Vijfde van vrachtwagens vertoont groot gebrek (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=70071)

Emma.L*ysen 30th March 2018 10:36

Vijfde van vrachtwagens vertoont groot gebrek
 
Vijfde van vrachtwagens vertoont groot gebrek

Vlaanderen voert niet half zoveel technische controles uit van vrachtwagens en bussen als het van Europa zou moeten. ‘Een probleem voor de verkeersveiligheid.’


De remmen die niet goed werken, banden die versleten zijn of een gebrekkige verlichting: als vrachtwagens en bussen met mankementen kampen, komt de verkeersveiligheid in het gedrang. Daarom is België door de Europese regelgeving verplicht om, boven op de periodieke keuring, jaarlijks ook 9.200 technische controles uit te voeren langs zijn snelwegen.

De Vlaamse overheid moet 46 procent daarvan voor haar rekening nemen, goed voor zo’n 4.200 controles. Maar in 2017 werden er amper 1.700 uitgevoerd: dat zijn er veel minder dan de helft van wat Europa vraagt. Dat staat te lezen in het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Parlementslid Mathias De Clercq (Open VLD). Daarmee blijft het aantal controles al enkele jaren op rij zakken: in 2015 vonden er 2.250 plaats, in 2016 nog 1.925.

Ernstige gebreken

Maar het aantal vrachtwagens en bussen dat zich met een ‘groot’ of ‘gevaarlijk’ mankement op onze snelwegen verplaatst, neemt niet af. Van de gecontroleerde voertuigen kampten er vorig jaar 552 met een of meerdere mankementen. 128 voertuigen hadden een gebrek dat de veiligheid in gevaar bracht, 248 hadden een ‘groot gebrek’, 176 een ‘klein gebrek’. De selectie voor controle gebeurt wel niet willekeurig, maar gaat af op uiterlijke tekenen van slecht onderhoud.

‘Vlaanderen is een erg drukke en logistiek belangrijke regio binnen Europa met heel veel internationaal verkeer’, zegt De Clercq. ‘Het is daarom des te belangrijker dat op onze drukke wegen geen voertuigen rijden met ernstige gebreken. Bijvoorbeeld remmen van vrachtwagens die niet naar behoren functioneren, kunnen een groot probleem vormen voor de verkeersveiligheid.’

Tot twee jaar geleden waren de controles een federale bevoegdheid en werd het verplichte aantal vrijwel altijd gehaald. Maar met de overdracht naar Vlaanderen kwamen geen federale weginspecteurs mee naar de gewestelijke diensten en dat laat zich voelen.
‘Dat meteen na de overdracht in 2015 het aantal controles terugliep, is nog aan te nemen’, vindt De Clercq. ‘Maar dat dit in 2016 en zeker in 2017 nog verder is geslonken, is opvallend.’

Geen boetes

De Clercq stelt ook vast dat de wegeninspectie geen boetes uitschrijft voor inbreuken op technische eisen. Dat is volgens de huidige regelgeving onmogelijk. Sinds 1 januari stelt de inspectie wel een proces-verbaal op bij gevaarlijke en grote gebreken. Sindsdien gaat het om 17 PV’s.

Minister van Mobiliteit Weyts wijst erop dat er lange tijd een tekort aan inspecteurs was, maar de aanwerving van bijkomende mankracht is eind 2017 afgerond. ‘We hebben veel extra personeel aangeworven’, laat zijn kabinet weten. Maar ‘de opleiding van nieuwe inspecteurs slokt veel tijd op bij de ervaren inspecteurs. Zo bleef er in het overgangsjaar paradoxaal genoeg minder tijd over (voor de effectieve controles, red.). Maar met gerichte screenings halen we meteen de juiste vrachtwagens van de baan.’

Vanaf dit jaar zijn er negentien inspecteurs actief. Voor de zesde staatshervorming waren dat er tien. ‘We willen de technische controles langs de weg, net als de controles op overlading en afmeting, gevoelig opdrijven’, besluit het kabinet-Weyts.

Bron: JP, 30 maart 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180329_03437221

Eigen mening: Ik vind het erg zorgwekkend dat België het gevraagde aantal inspecties niet haalt, voornamelijk omdat dit uit de inspecties die ze wel uitvoeren noodzakelijk blijft. Europa legt een bepaald aantal verplichte technische controles op, met het oog op slecht onderhouden vrachtwagens en bussen van de baan te houden. In mijn ogen lijkt dit enkel positief, aangezien ongevallen met dergelijke grote voertuigen bijna altijd dodelijke slachtoffers eisen. Het is naar mijn mening dan ook van belang dat deze grote en zware voertuigen extra worden gecontroleerd. België zit enorm onder het verplichte aantal extra controles. Ze geven hier als 'uitvlucht' gelukkig niet voor dat het niet nodig is, want het enorme aantal vrachtwagens met 'gevaarlijke of grote gebreken' bij degenen die ze wel controleren, veegt dat argument meteen van tafel. Er wordt wel aangehaald dat dit komt door de overdracht naar Vlaanderen, in plaats van op federaal niveau, waardoor er jaren te weinig inspecteurs waren. Ik kan niet begrijpen hoe op het hoogste niveau van onze politiek, een beslissing kan worden gemaakt als dit. Er wordt een bevoegdheid verplaatst die te maken heeft met verkeersveiligheid en indirect - of zelfs direct - gevolgen heeft op de hoeveelheid ongevallen met dodelijke afloop, zonder dat er rekening mee wordt gehouden of dit wel haalbaar is. Ik kan niet begrijpen dat niemand eraan heeft gedacht hoe ze dit concreet gingen realiseren. Er zouden vanaf 2018 wel terug genoeg inspecteurs zijn om voldoende vrachtwagens en bussen te controleren. Ik hoop dat dit ook werkelijk zo is en zal blijken uit de cijfers op het einde van dit jaar.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:15.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.