Belg drinkt minder pintjes en meer zware bieren op café
Ma 19 maart 2018 11:32 - Auteur: Joris Truyts
De Belg bestelt minder pintjes op café, maar wel meer zware speciale bieren. Dat blijkt uit cijfers van FeBeD, de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars. Het totale volume aan bier, water en frisdranken is gedaald met 2,1 procent. We verbruiken met zijn allen dus minder in de horeca. FeBeD vroeg aan de aangesloten drankenhandelaars welke volumes ze leveren aan de horecazaken in hun klantenbestand. Dat zijn er zo'n 14.000, goed voor de helft van de markt. Wijn, sterkedrank en warme dranken zitten niet in de cijfers. Bier blijft veruit het populairst op café en is goed voor 52 procent van alle dranken. Pilsbier alleen tekent voor 32 procent, de overige 20 procent zijn de speciaalbieren en de fruitbieren. Na de bieren komen water (26 procent) en frisdrank (19 procent). In alle categorieën is het volume gedaald in het afgelopen jaar. We drinken met zijn allen dus minder op café of restaurant, wat slecht nieuws is voor de drankenhandelaars en de horeca-uitbaters. Dezelfde tendens werd eerder ook al vastgesteld door de FOD Economie. Maar binnen de categorieën zijn er wel dranken die in de lift zitten, zoals speciaalbieren en gearomatiseerde waters. Alcoholvrij bier gaat zelfs spectaculair omhoog, maar dat heeft een beperkte impact omdat het totale volume erg klein is. Een overzicht: - Pilsbier: -3,8 procent - Speciaalbieren: +4,9 procent - Alcoholvrije bieren: +43,8 procent - Frisdrank: -3,9 procent - Water: -1,2 procent - Gearomatiseerde waters: +4 procent FeBeD organiseert vandaag een forum in Vorst. Dat staat dit jaar in het teken van de toekomst van de drankenhandelaar. "Digitalisering, een consument die meer neigt naar gezondere dranken en de hoge faillissementsgraad in de horeca zijn een paar voorbeelden van trends waar de drankenhandelaars op in moeten spelen", zegt Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD. Bron: 'Belg drinkt minder pintjes en meer zware bieren op café' (VRT NWS), geraadpleegd op maandag 19 maart 2018 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...bieren-op-cafe/ Eigen mening: FeBeD, de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars kwam tot de vaststelling dat de Belgen minder consumeren in de horeca. Zo'n 2,1% om precies te zijn. Veel lijkt dat niet, maar dat laat zich toch vast en zeker voelen in de horecasector. Zeker als het gaat om een tendens op langere termijn, maar dat lijkt hier (nog) niet het geval. Wel opmerkelijk is dat wijn, sterkedrank en warme dranken niet meegerekend worden in de officiële cijfers van FeBeD. Naar de reden hiervoor blijft het gissen. Dat bier goed is voor de helft van alle consumpties in de horeca is een verrassing maar tegelijkertijd ook niet. Om het heel stereotiep te houden: "Wat drinkt een vent anders op café, toch geen Fristi zeker?". Het is opmerkelijk dat de belangstelling voor de (zwaardere) speciaalbieren stijgt. De bierliefhebbers onder de Belgen zoeken blijkbaar meer verfijning. Het is goed om te zien dat de alcoholvrije bieren stilaan toch echt beginnen aanslaan. Enkele jaren geleden bij de lancering leek dit een heel nieuw concept en was het voor de producenten bang afwachten hoe de consument hierop zou reageren. Na enkele jaren dan toch een positieve tendens, mede dankzij sterke marketingcampagnes. Maar het absolute aandeel in de totale drankenconsumptie blijf voorlopig nog wel klein. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:28. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.