Geflitst tijdens het sms’en
Geflitst tijdens het sms’en
De Nederlandse politie gooit camera’s in de strijd tegen gsm-gebruik achter het stuur. België springt niet meteen op de kar. De Nederlandse politie wil bestuurders die gsm’en in de auto betrappen met camera’s met grote telelenzen op bruggen. ‘We bekijken beelden van de voorruiten’, zegt Marius Kok van de ICT-dienst van de Nederlandse politie aan NOS. ‘Zo kunnen we zien of mensen aan het bellen of sms’en zijn.’ Momenteel worden er nog proeven gedaan maar de politie hoopt de nieuwe camera’s nog dit jaar op grote schaal te gaan gebruiken. Wie telefoneert achter het stuur loopt tot vier keer meer risico op een ongeval. Wie achter het stuur sms’en verstuurt, verhoogt dat *risico zelfs met factor 23. Elk jaar vallen op de Belgische wegen op zijn minst 30 doden door gsm-*gebruik achter het stuur. Topje van de ijsberg In de eerste helft van 2017 werden er dagelijks driehonderd boetes voor uitgeschreven. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg, net omdat de controle honderd procent mensenwerk is. Ze gebeurt door politie-inspecteurs die met de wagen of op de moto langs de auto’s komen rijden. Toch staat verkeersveiligheidsinstituut Vias niet te springen om het nieuwe Nederlandse systeem ook hier in te voeren. Want het werkt ook niet volautomatisch. ‘De politie moet personeel naar binnen halen om al die camerabeelden na te kijken.’ Bovendien heeft Vias vragen bij de rechtsgeldigheid van de boetes op basis van camerabeelden. ‘Dan moet de kwaliteit al heel goed zijn, om betwistingen te vermijden.’ Ook de Nederlandse politie moet nog nagaan of ‘zo’n bekeuring juridisch stand houdt’. Te veel energie Het gebruik van camera’s tegen gsm’en achter het stuur staat in ons land al twee jaar op de politieke agenda. Het gaat dan niet over camera’s op bruggen, maar over het gebruik van dashcams in politieauto’s. Om die te kunnen gebruiken, moeten enkele wetsartikelen aangepast worden. De zaak ligt sinds eind 2016 op tafel in een werkgroep met de kabinetten van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), maar werd er nog niet ‘ten gronde behandeld’. Het kabinet-Jambon is immers geen grote believer van het systeem. ‘Wij zijn voor het gebruik van camera’s om misdaad op te sporen’, zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck. ‘Maar hier stelt zich de vraag of het sop de kool wel waard is. We hebben twijfels bij de meerwaarde van camera’s, zolang er nog altijd mankracht nodig is om al die beelden te bekijken. Je riskeert meer energie kwijt te raken aan de analyse van de beelden dan wanneer je de politie fulltime laat rondkijken. Maar als er een systeem opduikt dat niet zo arbeidsintensief is, zijn wij zeker geïnteresseerd.’ Volgens de Nederlandse politie zullen de camera’s ‘in de hele verre toekomst’ zelfstandig opereren. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180314_03409459 Eigen mening: Ik vind dat België Nederland moet volgen in verband met de camera's. Telefoneren achter het stuur is levensgevaarlijk, laat ons dan nog maar zwijgen over het sms'en! Elk jaar vallen op de Belgische wegen op zijn minst 30 doden door gsm gebruik achter het stuur en dat vind ik schandalig hoog aangezien gsm gebruik achter het stuur zeer makkelijk vermeden kan worden. Ik vind dat onze maatschappij anno 2018 te hecht geworden is aan hun telefoon. Zelfs zo hecht dat we het "ding" niet meer met rust kunnen laten. Een berichtje of een inkomende oproep kan niet meer wachten. We moeten het meteen beantwoorden met (in het slechtste geval) verschrikkelijke gevolgen van dien. Natuurlijk snap ik het standpunt van de Belgische politie ook. De politie moet extra personeel naar binnen halen om al die camerabeelden na te kijken. Hierdoor riskeert men meer energie kwijt te raken aan de analyse van de beelden dan wanneer je de politie fulltime laat rondkijken. Ik snap dat deze extra werkkrachten niet zomaar uit de lucht komen gevallen. Hopelijk hakken ze de knoop snel door en maken ze de juiste keuze. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:29. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.