actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Overige 'milieubijdragen' (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=272)
-   -   Luchtkwaliteit in Belgische basisscholen is onrustwekkend (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=69814)

Sara.W*uters 14th March 2018 13:59

Luchtkwaliteit in Belgische basisscholen is onrustwekkend
 
Slechts een fractie van de Belgische basisscholen kent een goede luchtkwaliteit. Bij 61 procent is de luchtkwaliteit zelfs slecht tot dramatisch te noemen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar luchtkwaliteit bij 222 basisscholen. "Dit zijn heel onrustwekkende resultaten."

Afgelopen najaar organiseerde Greenpeace een grootschalig onderzoek naar de luchtkwaliteit in Vlaamse scholen. In het rapport 'Mijn school, mijn lucht' presenteren ze vandaag de resultaten van hun metingen in 222 basisscholen. Die resultaten zijn barslecht. Slechts 7 van de 222 onderzochte scholen konden een goede luchtkwaliteit voorleggen. "In 61 procent van de scholen is de luchtkwaliteit zorgwekkend tot ronduit slecht", zegt Joeri Thijs, expert Mobiliteit en Luchtkwaliteit bij Greenpeace. "Dit zijn heel onrustwekkende resultaten."

Concreet hebben de scholen gedurende vier weken de concentratie stikstofdioxide (NO2) aan de schoolpoort gemeten, op de speelplaats en in de klas. "We kozen om stikstofdioxide te meten aangezien dat de belangrijkste indicator is voor de toxische cocktail aan schadelijke uitlaatgassen als fijn stof, roet…", zegt Thijs. "Daarnaast weten we sinds kort dat de stof zelf óók schadelijk is."

Op drie speelplaatsen overschreden de meetwaarden zelfs het wettelijk toegelaten maximum. Maar ook in de klas blijkt de luchtkwaliteit niet altijd goed te zijn. "Scholen moeten vaak kiezen tussen de pest en de cholera: de lucht in de klas niet verversen of een overdosis aan uitlaatgassen binnenlaten", zo staat in het rapport te lezen.

Kinderlongen

Deze resultaten zijn extra onrustwekkend omdat kinderen net extra gevoelig zijn voor de schadelijke effecten van een slechte luchtkwaliteit. "Kinderen zijn nog volop in ontwikkeling, hun lichaam en organen groeien continu", zegt Thijs. "Door hun lagere lichaamsgewicht nemen ze bovendien nog meer schadelijke stoffen op dan volwassenen."

"De longen van kinderen zijn jammer genoeg de beste filters van vervuilde lucht. Zij halen er alle vuiligheid uit”, merkt dokter Wouter Arrazola de Oñate, Medisch directeur van de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT) op.

Het hoeft niet te verbazen dat scholen in steden gemiddeld slechter scoren dan scholen op het platteland, al is het plaatje niet zo zwart-wit. Scholen op het platteland in smalle straten met veel verkeer, de zogenaamde street canyons, kampen gemiddeld met meer luchtvervuiling dan stadsscholen in bredere straten met minder verkeer.

Dieselwagens

De nabijheid van verkeer, en dus uitlaatgassen, zijn bepalend voor de luchtkwaliteit op scholen, aldus het Nederlandse laboratorium BuroBlauw. De Nederlanders zijn gespecialiseerd in luchtkwaliteit en begeleiden, net als het eerdere Curieuzeneuzen-onderzoek in Antwerpen, ook dit onderzoek. "Meer concreet zijn dieselvoertuigen de grootste schuldigen voor deze vervuiling met stikstofdioxide, omdat zij een enorme hoeveelheid van dit gas uitstoten", aldus Thijs.

Toch wil Greenpeace niet de autobestuurders, en dus ouders, met de vinger wijzen. "De consumenten zijn tot nu toe altijd de dupe geweest", zegt Thijs. "Deze conclusies moeten onze politici wakker schudden, zodat zij eindelijk sterke en moedige maatregelen nemen om de burgers te beschermen tegen deze vervuiling die ons elke dag vergiftigt.”

Ze doen dan ook enkele aanbevelingen in het rapport om de hoeveelheid uitlaatgassen in de nabijheid van scholen te doen dalen: van schoolstraten, park & rides weg van de schoolpoort tot fietslessen en voldoende fietsparking. Anderzijds wijst Greenpeace duidelijk op de verantwoordelijkheid van lokale en hogere besturen. Die moeten bijvoorbeeld mee zorgen voor een goede en veilige fietsinfrastructuur, zodat meer kinderen met de fiets naar school gaan.

"Daarnaast moeten de Vlaamse en federale overheid dringend structurele zaken aanpassen om minder autoverkeer te bekomen", zegt Thijs. "Waar blijft de kilometerheffing waar we al tien jaar op wachten?" Ook zou de regering moeten werken aan een snelle uitfasering van dieselwagens in het autopark. Deze namiddag presenteren de auteurs het rapport alvast in het Vlaams Parlement voor de bevoegde ministers van de Vlaamse regering.

bron: de morgen 14.03.18 https://www.demorgen.be/binnenland/...kkend-b75cb362/

eigen mening: We sturen onze kinderen dagelijks met een goed gevoel naar school, omdat we weten dat ze daar in een aangename en veilige omgeving zitten. Ikzelf heb echter nooit gedacht dat je kind naar school sturen, of het nu in de stad of het platteland is, garant staat voor slechte lucht die ze zullen inademen en zo hun gezondheid zullen verlagen. Moeten we binnenkort als we een school kiezen, niet alleen kijken naar de kwaliteit en het pedagogisch project dat de school aanbied, maar ook naar het dichtstbijzijnde bos dat voor frisse lucht kan zorgen? Als ik er nu over nadenk, dan merk ik wel dat mijn basisschool 10 jaar geleden al moeite deed om ervoor te zorgen dat de auto's uit de buurt bleven. Zo was er een parking voorzien een kilometer van de school waar je je kind kon afzetten en die dan verder begeleid werd naar de school, en kreeg je ook een beloning als je meermaals met de fiets naar school kwam. Ik maak me zeker zorgen om de luchtvervuiling, en van mij mogen er ook zeker maatregelen getroffen worden door de regering, om dit probleem op te lossen.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:47.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.