‘Brexit kan leiden tot voedselschaarste in Groot-Brittannië’
De directeur van de haven van Calais luidt de noodklok. Als er door de Brexit strenge douanecontroles komen in zijn haven, zal dat volgens hem leiden tot monsterfiles en mogelijk zelfs voedseltekorten in Groot-Brittannië.
De lange wachtrijen die vrachtwagenchauffeurs vandaag al moeten doorstaan om in de haven van Calais de ferry naar Groot-Brittannië te kunnen nemen, zijn nu al legendarisch. Wanneer de Brexit, het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, een feit is, zal dat alleen maar erger worden. Dat vreest havendirecteur Jean-Marc Puissesseau, die daarom de Britse premier Theresa May heeft opgeroepen dringend een besluit te nemen over de grenscontroles. Zij moet volgens de havendirecteur voorkomen dat de grenzen van het Verenigd Koninkrijk na de Brexit nog steviger op slot worden gegooid. ‘De Britten moeten zich realiseren hoe ernstig de situatie is. Er wordt heel veel gesproken over de grens tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar de economische impact van de problemen waarmee Calais te maken zal hebben, zijn zeker tien keer zo groot’, zegt Puissesseau tegen The Guardian. Kilometerslange wachtrijen ‘Als de Brexit betekent dat alle vrachtwagens voor de oversteek worden onderworpen aan strenge douanecontroles, dan zullen de wachtrijen wel 50 kilometer lang worden. Wel, bijna driekwart van alle voedsel dat Groot Brittannië importeert, komt uit de Europese Unie’, vervolgde Puissesseau. ‘Als er zulke lange wachtrijen zijn, dan is al dat eten al verrot nog voor het de overkant van Het Kanaal heeft bereikt.’ De haven van Calais kan momenteel tot 300 vrachtwagens per uur verwerken. Toch staan er nu al soms wachtrijen van wel tien uur lang. In juli 2015 stonden sommige vrachtwagens zelfs drie dagen lang vast. Bovendien wordt er de volgende drie jaar nog eens 700 miljoen euro geïnvesteerd om de haven verder uit te breiden. Dringende aandacht Puissesseau: ‘Al onze uitbreidingsplannen zijn opgesteld met de groeiende bevolking van Groot-Brittannië in gedachten. Als er meer mensen zijn, moet er ook veel meer geïmporteerd worden. Maar toen kwam de Brexit, en zijn alle omstandigheden veranderd.’ De haventopman is niet de enige die dringende aandacht van de Britse en Franse autoriteiten verlangt. Multinationals als DHL en Airbus hebben zich al achter zijn oproep geschaard. Die laatste dreigde er zelfs al mee alle bedrijfsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk stop te zetten als het niet snel duidelijk wordt hoe de grenscontroles er zullen uitzien na de Brexit. Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180309_03399477 Bron: De Standaard Eigen mening: Dat er door de lange douanecontroles zo'n lange wachttijden ontstaan, betekent niets goeds voor ons voedsel. Ze moeten dringend met een oplossing komen zodat er geen voedselschaarste ontstaat in Groot- Brittannië. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.