5 vragen die iedere docent moet stellen in de klas
ARTIKEL:
Wil je meer discussie en betrokkenheid in de les en tegelijkertijd dat je leerlingen echt iets leren? Dat kan. Hoe? Simpel gezegd: door de juiste vragen te stellen. Tuurlijk, dat is (te) kort door de bocht. Maar er schuilt zeker een kern van waarheid in. Door deze vijf simpele vragen te stellen, kom je er achter hoe een leerling echt over iets denkt en waarom. Niet voor niets schreef Hans ook al een blog over het belang van goede vragen stellen. BRON: https://www.tumult.nl/5-vragen-die-...len-in-de-klas/, Tumult op 25/12/2017 EIGEN MENING: Voor dat dit artikel gelezen wordt kan je best naar de link gaan kijken dan kan je de afbeelding met de 5 vragen bekijken. Het gaat om vragen die je moet stellen in de les als je de leerlingen meer wil helpen en meer betrokken wil zijn met hun. Aldus het artikel. Vraag 1: 'Wat denk jij?' Ik vind dit een lastige vraag om te stellen aan leerlingen. Het artikel haalt zelf al aan dat het de simpliciteit van de vraag de leerlingen kan verwarren. Het is natuurlijk goed dat je leerlingen hun mening vraagt, maar de vraag moet op de juiste momenten gesteld worden. Vraag 2: 'Waarom denk je dat?' Een vraag die ikzelf heel belangrijk vind in de les. Soms zeggen leerlingen een zogenaamde mening, maar weten ze eigenlijk niet waarom ze het zo bedoelen. Vaak zeggen ze wat ze denken dat een leraar of docent wil horen, maar weten ze eigenlijk niet juist waarom ze iets vinden of denken. Vraag 3: 'Hoe weet je dit?' Ik vind deze vraag geen vereiste in een les. Het is toch goed dat een leerling iets weet. Waarom zou je dan vragen van waar ze iets weten. Ik begrijp het niet. Vraag 4: 'Kan je me meer vertellen?' Deze vraag is heel belangrijk. Vooral omdat je door deze vraag te stellen vaak meer los krijgt bij leerlingen dan ze uit zichzelf zouden zeggen. Soms zeggen ze zelf iets waarvan ze niet direct doorhadden dat het ook een deel van het gewenste antwoord was. Vraag 5: 'Welke vragen heb je nog?' Deze vraag is vooral belangrijk aan het einde van een thema of hoofdstuk. De leerlingen kunnen de vragen waarmee ze zitten nog stellen en daardoor meer inzicht hebben bij de leerstof. En goede herhalingsoefening waardoor ze sommige zaken sneller kunnen leren of leren begrijpen/interpreteren. Het artikel is tamelijk correct, maar ik vind niet dat ze moeten zeggen dat deze vragen per se moeten gesteld worden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:03. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.