‘Wiskunde-examen was zo moeilijk dat studenten huilend vertrokken’
De Nieuw-Zeelandse minister van Onderwijs is een onderzoek gestart naar een ‘onmogelijk’ examen wiskunde voor vijftienjarigen. Tweeëntwintig leerkrachten, die de vragen nauwelijks zelf opgelost kregen, hadden een open brief geschreven aan de minister.
Het was paniek troef bij de elf*studenten die maandag in Nieuw-Zeeland een examen meetkunde moesten afleggen. De vijftienjarigen kregen er vragen voorgeschoteld die door de New Zealand Qualifications Authority, een overheidsorgaan dat onder meer toeziet op de standaardisering en de kwaliteit van examens, opgesteld zijn. De vragen, die uit ‘niveau 1 meetkunde’ zijn geplukt, bleken echter bijzonder moeilijk. ‘Wij proberen studenten een heel jaar lang voor te bereiden op hun examens zodat ze het goed zouden doen’, getuigt een lerares middelbare school aan The Guardian. ‘Maar dit examen was zo moeilijk dat studenten huilend en totaal gedesillusioneerd vertrokken. ‘We vechten al tegen de bierkaai om wiskunde populairder te maken en dit soort voorvallen helpt zeker niet om de hoge drempel die studenten voelen, te verlagen.’ Dubbel gestraft Na het examen beslisten de leerkrachten om de vragen zelf ook eens op te lossen. Dat bleek moeilijker dan gedacht, en sommigen losten de vragen, die volgens de overheidsinstantie perfect zijn afgestemd op de kennis van een vijftienjarige, zelfs verkeerd op. ‘Er zaten elementen in die test die niet tot de kennis van niveau 1 maar van niveau 2 of zelfs 3 behoren’, vertellen de leerkrachten aan The New Zealand Herald. ‘Het was onmogelijk voor iemand met de kennis van niveau 1 om dit examen tot een goede einde te brengen. Bovendien waren sommige vragen erg gelijkend, waardoor studenten die het antwoord niet kenden op de ene vraag het antwoord automatisch ook niet kenden op de andere, bijna identieke vraag. Die dubbele bestraffing is niet correct.’ Niet de eerste keer Vrij snel na het examen beslisten 22 leerkrachten een open brief te schrijven naar de minister van Onderwijs, Chris Hipkins. Die vraagt nu een volledig rapport over het incident en wil dat het examen nauwkeurig bestudeerd wordt. Het is niet de eerste keer dat er discussie ontstaat over een examen van de overheidsinstantie. Ook vorig jaar klaagden leerkrachten over de moeilijkheidsgraad van de wiskunde-examens, die ‘zelfs voor kinderen van wetenschappers te moeilijk waren’. 22/10/17 Bron: The Guardian, The New Zealand Herald http://www.standaard.be/cnt/dmf20171122_03201090 Eigen mening Als je de link opent kun je het examen bekijken en ik schrok hier ook van. Ik ben absoluut geen expert in wiskunde, het was altijd al één van mijn zwakkere vaardigheden maar dit examen is toch wel echt moeilijk. Als zelfs sommige leerkrachten het niet opgelost krijgen, waarom zouden vijftienjarige dat dan wel moeten kunnen? Het is absurd. Zo'n moeilijke examens zorgen ook voor te veel stress bij de leerlingen. Stel je voor dat m'n niets aan het examen verandert en dat de toekomstige leerlingen weten dat de meeste leerkrachten het te moeilijk vinden. Ik neem aan dat dit voor wat stress kan zorgen. Ik hoop dat het onderzoek ook uitwijst dat het een te moeilijk examen is en dat er een nieuw examen komt. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.