Gerecht onderzoekt werkomstandigheden bij Deliveroo
Gerecht onderzoekt werkomstandigheden bij Deliveroo
Het gerecht gaat de werkomstandigheden bij het fietskoerierbedrijf Deliveroo grondig onderzoeken. Dat meldt Het Nieuwsblad en is aan onze redactie bevestigd. Deliveroo belooft nauw samen te werken met het gerecht. Journalist Job Van Nieuwenhove ging voor VRT NWS anderhalve maand lang undercover als fietskoerier en getuigt over hard werken voor weinig geld en wisselende arbeidsvoorwaarden. Pieterjan Huyghebaert 19:13 17:58 Deliveroo is in de meeste grote steden van ons land actief. De fietskoerierdienst levert via een app maaltijden aan huis. Door de straten van Gent, Antwerpen en Brussel ziet u de appelblauwzeegroene fietskoeriers vaak fietsen. Het gerecht gaat nu de werkomstandigheden bij het bedrijf grondig bekijken. Het bedrijf verplichtte haar koeriers bijvoorbeeld recent om zelfstandig te worden. De koeriers worden zo niet meer per uur, maar per levering betaalt. De inspectiediensten en de arbeidsauditeur zullen nagaan of de werkomstandigheden en de sociale bescherming voldoen aan de regels. "Ongeveer 3,50 euro netto per levering" Freelance-journalist Job Van Nieuwenhove ging undercover aan de slag als fietskoerier en kon de arbeidsomstandigheden aan de lijve ondervinden. "Je wordt 7 euro bruto per levering betaald. Je houdt daar ongeveer 3,50 euro aan over", zegt hij. "Ze beloven dat je 2 leveringen per uur kunt doen, ongeveer 7 euro netto per uur dus, maar in de praktijk moet je al veel geluk hebben om daar aan te geraken." Economie Zo is het om te werken voor Deliveroo: "Hoe sneller ik fiets, hoe verder de app me stuurt" 17:58 Een zelfstandige fietskoerier getuigde aan Van Nieuwenhove dat het algoritme van de applicatie van Deliveroo oneerlijk is. "Als hij sneller fietst, dan moet hij langere ritten doen." Koeriers kunnen dat op voorhand moeilijk inschatten. "Je moet eerst een opdracht aanvaarden en dan pas zie je waar je heen moet." Deliveroo zou trouwens onderlinge concurrentie tussen de koeriers in de hand werken. "Elke vrijdag wordt het rooster gepubliceerd. Populaire shifts met veel bestellingen zijn onmiddellijk weg", zegt hij. "Wie het eerste een shift claimt, heeft hem." Sinds kort werken ze met een soort "getrouwheidsbonus". "Wie in het weekend werkt, krijgt in de week voorrang." Zelf werkte Van Nieuwenhove als zelfstandige, maar studenten worden nu nog per uur betaald. Vanaf januari worden ook zij per levering betaald. "Ze zeggen dat ik zelfstandig kan worden, maar we moeten toch opletten", getuigt een van hen anoniem. "We moeten op tijd zijn, vanalles zelf betalen. Ze raden ons ook aan een verzekering te nemen, maar dat zeggen ze allemaal niet." Lees verder onder de video In de tijd dat Van Nieuwenhove voor Deliveroo werkte, veranderden plots van het ene op het andere moment de werkvoorwaarden. "Als zelfstandige genoot ik een zekere bescherming via een uitzendkantoor, maar tijdens mijn werk heeft Deliveroo de samenwerking met dat uitzendbureau stopgezet", klinkt het. Hierdoor verloor hij zijn bescherming. Dat hij ook zelf verantwoordelijk was voor het onderhoud en de herstellingen aan zijn fiets, ondervond hij aan de lijve. Toen hij op een gegeven moment een platte band kreeg en de helpdesk verwittigde werd zijn shift prompt beëindigd. Lees verder onder de video Deliveroo: "Nauw samenwerken met arbeidsauditeur" "We gaan nauw samenwerken met de arbeidauditeur", klinkt het bij Deliveroo in een reactie. "We hebben het model met zelfstandige koeriers in heel veel Europese landen getest. Wat blijkt? Dat koeriers meer verdienen, meer flexibel kunnen werken en tegelijkertijd verzekerd zijn. We denken dus dat dit een beter systeem is." Koeriers hebben nu enkel een aansprakelijkheidsverzekering. "We zijn in gesprek met verzekeringsmaatschappijen om een uitgebreidere polis uit te werken", klinkt het voorts. De CEO van Deliveroo ontkent dat wie snel fietst daardoor naar verdere opdrachten wordt gestuurd. "Het algoritme bekijkt puur welke koerier het dichtste bij is. Er worden geen performance-indicatoren gebruikt." Bron: 20-11-2017 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...rierbedrijf-de/ Mening: Twee vrienden van mij werken bij Deliveroo en tot nu toe bevalt het werk hen. Dat gaat dus binnenkort veranderen... Het deelwerken is een nieuw fenomeen van de 21ste eeuw en past in de digitalisering van onze samenleving. Wetgeving hieromtrent is natuurlijk verouderd. De vraag is echter hoe we deze ontwikkeling moeten beschouwen. Is het wel eerlijk tegenover de werknemers bijvoorbeeld? Zoals het er nu uitziet lijkt dit meer een geval van uitbuiting! Ik vind daarom dat zulke bedrijven streng aangepakt dienen te worden met als achterliggende gedachte dat wanpraktijken worden gestraft. Uiteraard dient de wetgeving ook aangepast te worden om zulke wanpraktijken te voorkomen. Begrijp me niet verkeerd; ik ben niet tegen bedrijven als Deliveroo, ik ben tegen de wanpraktijken. Want het is niet alleen Deliveroo die inspeelt op de digitalisering van de samenleving; ook bedrijven als AirBnB en Uber bijvoorbeeld voeren dingen uit die niet kosher zijn. De politiek dient de wetgeving aan te passen of zelfs nieuwe wetgeving te creëren om dat soort nieuwe bedrijven te faciliteren. Op deze manier weet iedereen waar ze aan toe zijn, inclusief de bedrijven, en worden wanpraktijken voorkomen of gestraft in een wettelijk kader. Alleen dan zal het deelwerken een eerlijke plek in onze samenleving vinden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:52. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.