Rekenen en taal probleem in bso
Rekenen en taal probleem in bso
Slechts 40 procent van de leerlingen in het bso haalt de eindtermen voor taal en rekenen. Dat blijkt uit het doctoraal onderzoek van Inge Placklé (VUB/PXL). Ze baseert zich op speciale proeven, data van het departement Onderwijs en interviews met de leerlingen. ‘Dit betekent niet dat de leerlingen in het beroepsonderwijs dommeriken zijn’, benadrukt ze. ‘Er zou wel veel meer aandacht moeten zijn voor hun leeromgeving.’ Leerlingen in het bso willen meer worden uitgedaagd door bijvoorbeeld zelf meer initiatief te nemen en probleemoplossend te werken, blijkt uit het onderzoek. ‘Door de lat hoger te leggen en de leerlingen meer uit te dagen kunnen we het niveau hoger tillen. Daarbij is ook coaching en differentiatie belangrijk.’ Taal en rekenen zijn in het bso vaak geen aparte vakken, maar horen bij het bredere pakket PAV (Project Algemene Vakken). Placklé merkt op dat slechts 22 van de 184 leerkrachten uit het onderzoek het juiste diploma hebben om PAV te geven. Vaak zijn het ook startende leerkrachten en is het verloop groot. DS, 26-10-2017 (sco, belga) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.