Wie zijn die onverlaten die hun gordel niet omdoen?
Zonder gordel redt u het niet
Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, heeft alle 158 dodelijke ongevallen op autosnelwegen onderzocht tussen 2014 en 2015. Opvallend veel ongevallen gebeuren op de op- en afritten (tien procent) of vlakbij (20 procent) zo’n op- en afrit. In 12 procent van de ongevallen regende het (terwijl het maar 6 procent van de tijd regent in ons land). Ook duisternis speelt mee. Zowat een derde van de ongevallen gebeurde in duisternis. Maar wat vooral opvalt: ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers die betrokken waren in een dodelijk ongeval, droeg geen gordel: 35 procent van de bestuurders, 21 procent van de passagiers voorin en liefst 52 procent van de passagiers achteraan. 60 procent van de dodelijke slachtoffers in een ongeval op een autosnelweg droeg geen gordel. Kortom: wie zonder gordel rijdt maakt veel meer kans om bij een ongeval het leven te laten. Alsof we daar eigenlijk nog aan twijfelden. Voorin doen we het, achterin veel minder Eerst het goede nieuws: we klikken ons steeds beter vast. Onderzoek van het BIVV – de voorganger van Vias – leert dat in 2003 slechts 57 procent van de automobilisten de gordel droeg. Het aantal klom de voorbije jaren gestaag naar 67 procent in 2005, 86 procent in 2010 en bijna 92 procent in 2015. Waarbij we meteen aanstippen dat onze buurlanden nog beter scoren. De gordel haalt daar vooraan percentages van 95 en meer. Achterin zijn we merkelijk lakser – ook al is de gordel achteraan verplicht sinds 1991. Hier draagt slechts 85,5 procent van de inzittenden een gordel. (Tussen de chauffeur en de passagier naast hem is er trouwens ook een verschil, zij het veel kleiner. 91,5 procent voor de chauffeur en 92,2 voor de passagier vooraan). De belangrijkste reden voor het verschil is allicht dat we ons nog steeds veiliger voelen achteraan dan vooraan – een vals gevoel van veiligheid overigens. Daarnaast is de verplichting achterin (sinds 1991 dus) jonger dan de verplichting voorin (sinds 1975) en dus wat minder ingeburgerd. Derde reden kunnen die irritante tuut-geluidjes zijn wanneer iemand de gordel niet draagt. Voor de bestuurder is zo’n gordelverklikker verplicht. Achterin is dat niet. Wie rijdt zonder gordel? Kunnen we een typologie maken van de gordelloze bestuurder? Het BIVV geeft in zijn onderzoek van 2015 een paar aanzetten. 1) Mannelijke bestuurders (90,4 procent van de bestuurders doen het) dragen minder vaak hun gordel dan vrouwen (93,5 procent). Het verkeersinstituut vermoedt dat mannen nog steeds vaker dan vrouwen denken dat ze geen gordel nodig hebben. Ik? Een ongeval? Nooit. Ook als passagier dragen mannen trouwens veel minder een gordel dan vrouwen: 69 procent tegenover 80 procent. 2) Walen doen vooraan minder vaak hun gordel om dan Vlamingen. (90 procent in Wallonië ten opzichte van 94 procent in Vlaanderen en bijna 95 in Brussel.) 3) Ronduit zwak scoren bestuurders van bestelwagens: 73,3 procent draagt een gordel. 4) Op plaatsen waar een snelheidsbeperking van 30 km/u dragen we ook minder snel onze gordel. 88, 2 procent doet het daar. Dat heeft twee redenen: als we traag rijden, voelen we ons ook zonder gordel veilig. Bovendien gaat het dan vaak om korte verplaatsingen en ‘vinden we het de moeite niet’. Wie 90 km/u of sneller rijdt, draagt in 92 tot 93 procent van de gevallen een gordel. De Standaard, 23/10/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171023_03148004 Ik ben geschrokken van de cijfers in dit artikel, in een dodelijk ongeval droeg 60% van de slachtoffers geen gordel. Het blijkt dus echt dat de gordel een levensreddend middel is in een voertuig. Ik vind dit zeer belangrijk dat men de gordel aandoet. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar blijkbaar doet de meerderheid de gordel niet vast, zeker achterin. Ik vind dit onverantwoord door de gordel niet te dragen achter het stuur, het brengt jou in gevaar. Er zijn ouders die dit niet aan hun kinderen meegeven, dat vind ik nog het ergste. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.