Duurzamer bedrijf, goedkoper krediet
Duurzamer bedrijf, goedkoper krediet
De eerste duurzaamheidslening voor Bpost is een feit. Banken houden bedrijven wortel voor, maar de Belgische primeur past in een bredere trend. Duurzame bedrijven hebben vaak een goede kredietwaardigheid. Tot die conclusie kwamen de bankiers van ING, toen ze de duurzaamheidsscores van hun kredietklanten naast hun eigen analysemodellen legden. Het gevolg van die vaststelling was een nieuw product: de duurzaamheidslening. Klanten die zo’n lening afsluiten, lenen goedkoper als ze duurzamer worden, en duurder als ze minder duurzaam worden. De duurzaamheid wordt gemeten door het onafhankelijke bureau Sustainalytics. ‘Op die manier kunnen we als bank bedrijven stimuleren om tot een duurzamer businessmodel te komen’, zegt Didier Keters van ING België. ‘Het prettige is dat we hiermee een wortel hebben om bedrijven duurzamer te maken, in plaats van een stok’, voegt zijn collega Michel Verstraeten eraan toe. Primeur in België Bpost is het eerste Belgische bedrijf dat zo’n duurzaamheids*lening afsluit. ING en BNP Paribas Fortis sloegen hiervoor de handen in elkaar. In andere landen heeft ING al meer duurzaamheidsleningen toegekend. In Nederland was Philips de eerste, het Zwitserse Barry Callebaut volgde, in Frankrijk sprong EDF op de kar. BNP Paribas paste een gelijkaardig concept toe bij een kredietprogramma waarmee het Duitse Puma zijn leveranciers financiert. Hoe duurzamer de leveranciers te werk gaan, hoe beter de financiële voorwaarden. De banken kunnen via een bonus/malus-systeem de kredietmarge laten zakken bij een hogere duurzaamheid, omdat ze dan minder risico lopen. ‘Vergelijk het met de schuldgraad’, zegt Keters. ‘Nu koppelen de banken de kredietvoorwaarden vaak aan de verhouding tussen schuld en operationele winst.’ Als de schuldgraad bepaalde drempels overschrijdt, wordt de lening duurder. Zo werkt het bij de duurzaamheidslening ook. ‘We kunnen hiermee als bank onze impact verbreden’, legt Wilfried Remans van BNP Paribas Fortis uit. ‘Net zoals met groene obligaties of steun aan sociale ondernemingen drukken we hiermee onze stempel op de samenleving.’ Trend De duurzaamheidslening past in een bredere trend, benadrukken de bankiers. De druk op bedrijven om duurzamer te worden, neemt toe. Institutionele investeerders stellen op dat vlak steeds meer eisen. Particuliere beleggers blijven niet achter: zij steken meer geld in zogenaamde SRI-fondsen, die garanderen dat het geld verantwoord belegd wordt. ‘Hoe duurzamer bedrijven te werk gaan, hoe groter de kans dat ze in die fondsen worden opgenomen. De druk neemt toe. De duurzaamheidslening is nog een extra signaal om bedrijven daarvan bewust te maken’. Bpost was meteen te vinden voor het idee. De duurzaamheidsscore van het postbedrijf bij Sustainalytics is al behoorlijk goed: binnen de logistieke sector is slechts één onderneming nog duurzamer. Omdat Bpost al zo goed scoort, zijn de voorwaarden om het krediet te versoepelen, nog wat ‘sportiever’ dan gewoonlijk, zegt Keters. Ceo Koen Van Gerven van Bpost is in zijn nopjes met de lening. ‘Als sociaal verantwoordelijk bedrijf besteden we veel aandacht aan het welzijn van ons personeel, onze rol in de maatschappij en onze ecologische voetafdruk. Deze nieuwe financieringsformule motiveert Bpost om de lat steeds hoger te leggen’, laat hij in een reactie per e-mail weten. Het afsluiten van de lening van 300 miljoen euro staat los van de overname van het Amerikaanse bedrijf Radial, die eerder deze week werd aangekondigd. Het geleende geld wordt ingezet voor ‘algemene bedrijfsdoeleinden’. Bron: De Standaard, 12/10/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125859 Mening: We kunnen er niet omheen dat we steeds duurzamer zullen moeten omspringen met de aarde. Dat bedrijven hier zo hard mee bezig zijn, doet me enkel deugd om te lezen. Het oprichten van een duurzaamdheidslening is iets wat zeer aantrekkelijk klinkt voor bedrijven, denk ik dan. Hoe duurzamer je bedrijf werkt, hoe groter je lening zal zijn. Ik denk dat dit steeds meer en meer bedrijven ertoe zal aanzetten om ook hun bedrijf zo duurzaam mogelijk te maken. Het is dan ook van belang dat wij, ook als gewone burger, er ons van bewust zijn hoe groot onze ecologische voetafdruk is en wat dit eigenlijk doet met de aarde. Ik ben blij dat ook Bpost zo hard bezig is met het welzijn van de aarde, als we dit zo kunnen benoemen. Bpost is een groot bedrijf, de meesten onder ons kennen het. Het is goed dat zo'n groot bedrijf hier ook echt mee bezig is, mogelijk spoort het de iets kleinere bedrijven en ook de grotere bedrijven ook aan om ook te werken aan hun duurzaamheid. Ze krijgen er inmiddels ook een 'cadeautje' voor. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:42. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.