School schaft Moederdag af "omwille van diversiteit in families en culturen"
Zondag is het Moederdag. Maar niet in de Franstalige school 'Singelijn' in Sint-Lambrechts-Woluwe. De directie stuurde de ouders gisteren een mail met de boodschap dat de kinderen geen geschenkjes voor Moederdag zullen maken "uit respect voor de vele andere culturen die onze school rijk is. Een diversiteit waar we uitermate trots op zijn", aldus het bericht.
Vaders moeten ook niet hopen op een cadeautje, luidt het in de mail van de school uit de Brusselse deelgemeente. "Omdat er verschillende culturen in onze school vertegenwoordigd zijn. En die vieren dat niet allemaal", zegt directrice Dominique Paquot. "We speelden al langer met dat idee. Ook al omdat steeds meer kinderen gescheiden ouders hebben. Sommigen hebben twee moeders of twee vaders, anderen hebben dan weer geen papa of mama meer", zegt de directrice nog. "Dat zadelt veel kinderen met nogal wat stress op". De redenering van de directie kan niet bij alle ouders op begrip rekenen. "Dit is een traditie die niets met godsdienst te maken heeft", klinkt het bij een moeder. Of nog: "Wat is er mooier dan op Moederdag verwend te worden met een geschenkje dat je kind op school in elkaar heeft geknutseld? Dat is toch van alle culturen?", zegt een boze vader op Facebook. "Hebben we integratie opgegeven?" De mail van de school Singelijn is intussen ook onder ogen gekomen van Zuhal Demir (N-VA), staatssecretaris voor Gelijke Kansen. "Hebben we integratie dan echt helemaal opgegeven? Dit is geen uiting van respect. Wel van lafheid", luidt het op Twitter. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vraagt dan weer moeders en vaders te "koesteren". De directrice geeft inmiddels in Le Soir toe dat ze de emotionele reacties van sommige ouders onderschat heeft en dat de timing van de mail, vier dagen voor Moederdag, wellicht niet de beste was. Hoe ook: te laat voor de kinderen en om nog een cadeautje in mekaar te knutselen. Bron: S.n. (2017). School schaft Moederdag af "omwille van diversiteit in families en culturen" Gevonden op 12 mei 2017 op internet: http://www.demorgen.be/binnenland/s...turen-ba1a963a/ Eigen mening: Ik vind het heel moeilijk om hier een mening over te geven, vooral omdat mijn mening ergens in de middenweg zit. Ik begrijp dat de school de geschenkjes voor Moederdag wil afschaffen omdat de gezinssituaties van de leerlingen in deze tijd heel hard veranderd zijn. Sommige kinderen hebben geen moeder of vader, hebben twee moeders, twee vaders, zijn bij hun grootouders opgegroeid, ... enz. Langs de andere kant is Moederdag een oude godsdienstige traditie waarbij moeders (onbewust) veel belang aan schenken. Als scholen ervoor kiezen om deze Moederdag af te schaffen, vind ik dat ze dan ook maar Vaderdag, nieuwjaarsbrieven, ... enz. moeten afschaffen, want hierbij moeten ze ook knutselwerkjes of brieven aan ouders, grootouders, meter en peters schrijven terwijl sommige kinderen in samengestelde gezinnen leven en twee vaders of moeders hebben en misschien geen grootouders meer hebben. |
Mijn mening is, net zoals die van Annelore, verdeelt. Enerzijds begrijp ik het dat ze dit afschaffen om moeilijke situaties te voorkomen als kinderen geen ouders meer hebben. Dan is het inderdaad een moeilijk gegeven.
Anderzijds vind ik dat je als leerkracht hier flexibel op moet kunnen inspelen. Wanneer er twee vaders of moeders zijn moet je een kleiner knutselwerkje voorzien zodat er twee kunnen worden gemaakt. Als ze bij hun grootouders opgroeien kan je dit evengoed voor hen maken. Voor mij heeft dit niets met geloof te maken. Voor mij was dit vroeger een teken van liefde. Liefde voor jouw moeder. Waarom zou je kinderen deze kans ontnemen? Ik ben ook akkoord met Annelore als ze zegt dat de nieuwjaarsbrieven dan ook maar afgeschaft moeten worden. Niet in alle culturen wordt nieuwjaar op deze manier gevierd. Denk maar aan het Chinese nieuwjaar. Moeten zij dan doorheen het jaar brieven schrijven? Gaan zij hierdoor dan lessen missen? Wat moeten de andere leerlingen dan doen? Ik vind dit allemaal heel hard overdreven. We moeten inderdaad denken aan de integratie van deze mensen. Ik heb respect voor hun cultuur en gewoontes maar moeten wij daarom die van ons aan de kant schuiven? Dit vind ik een brug te ver! |
Mening
Ik begrijp de verdeeldheid rond dit artikel. Ik denk dat het voor directie of leerkracht ook niet eenvoudig is om hieromtrent een beslissing te maken. Misschien is het afschaffen wel kort door de bocht. Misschien kunnen de keuze overlaten aan de leerlingen in samenspraak met de ouders. Zo kan de leerling zelf beslissen of hij/zij al dan niet is knutselt of niet. Dit kan dan ook toegepast worden op het schrijven van nieuwjaarsbrieven en dergelijke.
We zitten inderdaad in een nieuwere samenleving, waar de samenstelling van gezinnen niet altijd mama - papa - kind is. Afschaffen is voor mij onnodig, want ik begrijp dat er ouders zijn die zeer graag een knutselwerk ontvangen en kinderen die dit heel graag maken. Ik begrijp ook dat er kinderen zijn, die dit liever voor hun grootouder zouden maken, wanneer ze bijvoorbeeld bij hen zijn opgegroeid. Dan is dit voor hun de mama. Ik denk niet dat men strikt moet blijven bij het 'moeder - dochter/zoon- gebeuren'. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.