Dit jaar nog 50 nieuwe trajectcontroles
Nog dit jaar worden 54 vaste flitspa*len in Vlaan*deren omge*bouwd tot 30 trajectcon*troles. 'Op plaatsen waar flitspa*len dicht bij elkaar staan, gaan we ze verbinden', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N*-VA) woensdag in Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. De 30 trajectcontroles komen bovenop de 20 volledig nieuwe en al eerder aangekondigde installa*ties op ge*westwegen.
'Het ombouwen kan snel gaan. We maken gebruik van de detectielussen in de weg die er nu al liggen voor de vaste flitspalen. De flitspaal verdwijnt en wordt door een nieuwe paal met ANPR-camera vervangen. Dat is een camera die je nummerplaat herkent', zegt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer. In eerste instantie krijgen vooral flitspalen in Antwerpen (35) en Vlaams-Brabant (9) een make-over. De omvorming van dit jaar kost 3,2 miljoen euro. In 2018 en 2019 zal nog eens elk jaar 10 miljoen worden geïnvesteerd, in 2020 2,2 miljoen. 'Aan het einde van die periode moeten alle 409 analoge camera's langs gewestwegen weg zijn en omgevormd zijn tot een trajectcontrole', klinkt het. Bron: De Standaard Eigen mening: Ik vind het op zich goed dat de vaste flitspaal vervangen wordt door trajectcontrole. Chauffeurs die dagelijks dezelfde route doen, weten deze namelijk staan of chauffeurs zien de flitspaal al van ver staan. Dit heeft als gevolg dat ze hiervoor gaan afremmen. Dit lijkt mij juist gevaarlijk voor achterliggers. Wat ik een beetje jammer vind, is dat ze zoveel doen om de chauffeurs te beboeten. Ik geloof dat er iets moet veranderen aan de mentaliteit van vele chauffeurs. Zij zien het gevaar niet in van te snel rijden. Niet enkel voor zichzelf, maar ook voor andere weggebruikers. Het lijkt mij daarom ook belangrijk om aan preventie te doen en in te spelen op de mentaliteit van de weggebruikers. Dit is natuurlijk veel moeilijker dan boetes uitdelen. |
Net zoals Kato al aangaf, weet iedereen dat er heel veel mensen zijn die voor de flitspalen afremmen om een boete te vermijden. Dit betekent dus dat er heel veel mensen zich niet aan de opgegeven snelheid houden. Eerlijk gezegd snap ik dit eigenlijk niet zo goed, die maximumsnelheid staat er niet voor niets en het kan levensgevaarlijk zijn als je de gaspedaal toch nog harder indrukt. Trajectcontroles zijn daarom een goede manier om dit tegen te gaan, hierbij berekenen ze de gemiddelde snelheid op een grotere afstand waardoor het "afremmen voor de flitspaal" niet meer helpt. Hopelijk zorgt deze maatregel ervoor dat mensen voorzichtiger worden in het verkeer.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.