Vlaamse tieners vergokken spaargeld in games
In de marge van een populair videospelletje waarin elitetroepen terroristen bekampen, heeft zich een alternatief gokcircuit ontwikkeld. Zonder enige controle of regulering verspelen ook Vlaamse tieners er hun zakgeld. Vorig jaar zou er wereldwijd voor meer dan 4,5 miljard euro verwed zijn.
In een van de vele grijze zones die het internet rijk is, schuilt een parallelle gokwereld die er zich geen moer van aantrekt dat minderjarigen niet mogen gokken. Het is een wereld met eigen codes en een eigen betaalmiddel. En veel bedrog. Wapenhandel De kiem van die parallelle wereld ligt in de videogame Counter-Strike. In dat spel, dat al sinds 1999 op de markt is, nemen teams van terroristen en elitetroepen het tegen elkaar op. Ze moeten zo veel mogelijk leden van het ander team ombrengen met vuurwapens of messen. In de zomer van 2012 bracht de gameontwikkelaar Valve Software een herwerkte editie uit van zijn klassieker, Counter-Strike: Global Offensive. Aanvankelijk was het een schietspel van dertien in een dozijn. Tot het bij een nieuwe update mogelijk werd om apart vormgegeven wapens te kokpen. In enkele maanden tijd verzesvoudigde het aantal spelers van Counter-Strike. Vorige maand *waren er elf miljoen unieke spelers. Sinds die update is het schietspel zelf voor veel spelers een bijzaak geworden. Alles draait nu om het uitzicht van de wapens en de waarde van de tekeningen erop, zogenaamde ‘skins’. Een speler kan die bijvoorbeeld kopen op speciale sites. De duurste skins kosten duizenden euro’s. De goedkoopste, meest voorkomende, slechts drie of vier cent. Toen er goksites ontstonden waar gamers hun skins konden inzetten als fiches om mee te gokken, was het hek helemaal van de dam. Valve maakte het vlotjes mogelijk om het onlineprofiel waarmee gamers hun videospelletjes spelen, te koppelen aan die goksites. Ze moesten geen wachtwoord ingeven of hun identiteit laten controleren. Om te bevestigen dat ze ouder waren dan achttien, volstond het om een vakje aan te klikken. Slotmachine ‘Valve heeft het heel slim aangepakt’, zegt Armijn Meijer, kansspelexpert bij de Nederlandse site OneTime. ‘Het heeft een markt gecreëerd waarbij ze zelf legaal bezig zijn, maar die ook een illegale kant heeft, en vooral zeer aantrekkelijk is. Alleen al het hele proces van het openen van zo’n kist met een skin erin: het lijkt op een slotmachine, met allerlei geluiden. Het is zeer spannend, ik kijk er ook graag naar. Maar het kan zo verslavend zijn dat kinderen erdoor worden opgeleid tot aankomende gokkers.’ Matchfixing De Belgische Kansspelcommissie is vertrouwd met het fenomeen ‘skin gambling’, maar ervaart dat het onmogelijk is om er vat op te krijgen. ‘Het lijkt allemaal maar een marginaal gebeuren, terwijl we in feite spreken van een heel gevorderde wereld’, zegt Peter Naessens van de commissie. ‘Zo gevorderd dat er in die online wedstrijden zelfs al sprake is van matchfixing onder professionele gamers. Net zoals in het voetbal.’ Bron: De Standaard, 29 april 2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170428_02857650 Eigen mening: Dit 'fenomeen' zie je meer en meer voorkomen tegenwoordig. Zelf heb ik nooit begrepen waarom sommige jongeren zoveel geld in games blijven steken, zo vergooien ze het alleen. Volgens mij kunnen ze het geld beter voor anderen doeleinden gebruiken. Als je tot duizenden euro's verspeelt om alleen het mooiste wapen in de game te hebben, word je serieus afgezet. Wat ik ook niet snap is dat de site niet controleert wie de aankopen doet. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een kind de creditcard van de ouders gebruikt. Wat ik nog het ergste vind, is dat jongeren op deze manier een gokverslaving kunnen ontwikkelen, aangezien dat het kopen zo verslavend blijkt te zijn. Dit kan hun leven later verwoesten. De site zal waarschijnlijk toch blijven doorgaan, maar dan hoop ik dat er betere controles worden gedaan naar de personen die de aankopen doen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:54. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.