Nederlandse wetenschapper: "Ronde landingsbaan oplossing voor geluidshinder Zaventem"
Een cirkelvormige landingsbaan, dat is dé oplossing voor de overlast die luchthavens wereldwijd creëren. Dat zegt de Nederlandse wetenschapper Henk Hesselink. "Ook voor Zaventem kan dit oplossingen bieden", zegt hij.*
In de jaren 60 werd het concept van de cirkelvormige landingsbaan al getest bij militaire luchthavens. Door de ronde vorm hoeft de piloot niet allerei bochten te maken voor ze het vliegtuig aan grond zetten, ze kunnen altijd rechtsteeks landen. "En dat is natuurlijk efficiënter, zo verbruik je veel minder brandstof", aldus wetenschapper Hesselink. Hij onderzocht het concept verder voor het*Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).* "Daarnaast is er ook een kleinere 'taxi-afstand', de afstand die het vliegtuig aflegt tot de gate. Op het plan zie je dat de gates veel makkelijker bereikbaar zijn", klinkt het. Oplossing voor geluidshinder Mogelijk biedt dit concept een oplossing voor de geluidshinder die luchthavens creëren, zoals ook in Zaventem. "Het vliegtuig zelf zal niet minder lawaai maken. Maar door dit concept kan je afspraken gaan maken over verschillende vluchtroutes. Drukbevolkte gebieden kunnen zo vermeden worden", aldus de wetenschapper. Maar kan dit concept nu ook in de realiteit toegepast worden op grote luchthavens zoals Zaventem? "Zeker", maakt Hesselink zich sterk. "In de studie werd het concept theoretisch getest op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. En daar leek het een realistische mogelijkheid." Maar ook voor de luchthaven van Zaventem is het concept haalbaar volgens Hesselink. "Onzin", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. "Dit zou een zeer dure operatie zijn, de landingsbanen zouden gereorganiseerd moeten worden. Kortom: dit is onrealistisch." Volgens De Wilde is het idee te futuristisch, hij noemt het onderzoek ook "banaal". Nochtans kon Hesselink's studie op financiële steun rekenen van de Europese Commissie. "Al heeft de EU mijn project nu een beetje losgelaten. Ze vinden het blijkbaar niet meer zo belangrijk", besluit hij. Bron: De morgen Datum: 16/3/2017 http://www.demorgen.be/wetenschap/n...entem-b103a43b/ filmpje: https://youtu.be/Snt9FTQsuOE Eigen mening: Ik vind het goed dat onderzoekers verder nadenken over de geluidsproblematiek rond luchthavens. Wat die ronde landingsbaan betreft in functie van minder geluidshinder, heb ik wel een paar bedenkingen. Deze baan lijkt me eerder ontwikkeld voor het verbeteren van het milieu. Dat is natuurlijk ook een goede zaak, maar het werkt dus niet concreet aan minder geluidshinder. Met deze baan zouden vliegtuigen kunnen kiezen om richting minder dicht bevolkte gebieden te vertrekken. Dat zorgt er wel voor dat minder mensen last hebben van geluidshinder, maar de vliegtuigen of de baan op zich produceren dus niet minder geluid. Ik vind wel dat we die ronde landingsbanen een kans moeten geven, al was het maar om het milieu te verbeteren. Meneer De Wilde vindt het een onrealistisch idee, omdat de landingsbanen dan gereorganiseerd moeten worden en omdat dat een zeer dure operatie is. Ik ben van mening dat als je iets grondig wil veranderen, dat dat dan altijd geld kost. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.