'Veilige' chat-app Confide die gebruikt wordt door Witte Huis zo lek als een zeef
De makers van de chat-app Confide gaan er prat op door veel overheidsofficials in Washington D.C. gebruikt te worden als veilig communicatiemiddel, maar volgens Cyberscoop valt daar veel op aan te merken. De website haalt een onderzoek van IOActive aan waaruit blijkt dat er meerdere riskante gaten in de software zitten.
Het is onder meer mogelijk om gebruikers na te bootsen en in hun naam te chatten, gevoelige informatie los te peuteren van gebruikers en in gesprekken in te breken om op die manier versleutelde boodschappen te ontsleutelen. De problemen met Confide zijn van dusdanige aard dat IOActive, een onderzoeksgroep uit Seattle, ambtenaren en journalisten afraadt de app nog te gebruiken. Het is niet duidelijk of er ook daadwerkelijk misbruik is gemaakt van de zwakheden in Confide. Volgens insiders is Confide de laatste tijd veelvuldig gebruikt door mensen die betrokken zijn bij de regering van president Donald Trump. Ze zouden de app onder meer hebben gebruikt om gevoelige informatie over de nieuwe Amerikaanse president te lekken naar de pers. 08-03-17, 23.26u - Bron: ANP De Morgen http://www.demorgen.be/technologie/...-zeef-bf1bb524/ Mening: Ik denk dat onze technologie al ver genoeg staat om een zo veilig mogelijk chatnetwerk te maken zodat er zo weinig mogelijk mensen in kunnen breken. Maar ik denk dat de termen kraken en internet/technologie niet ver uit elkaar liggen. Wanneer men een nieuwe applicatie voorstelt zoals Snapchat of WhatsApp zullen er altijd mensen zijn die zich de vraag stellen: 'Kunnen wij de code kraken en in deze applicatie inbreken?'. En dan gaat het niet over de gewone mens, maar dan probeert men dat ook bij het chatnetwerk van het Witte Huis. Mij verbaast het niet dat ze gaten vinden in de software die ze gebruiken. Onze technologie is al zo ver gevorderd dat we proberen om het zo dicht mogelijk te maken, maar we gaan het, jammer genoeg, nooit perfect krijgen. President Trump heeft het al niet zo voor de media, maar als er dan nog eens gevoelige informatie wordt gelekt naar de pers, dan is het hek helemaal van de dam. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:59. |