Aantal leerlingen die problematisch afwezig zijn verdubbeld
Het aantal leerlingen die problematisch afwezig zijn, is in 7 jaar tijd verdubbeld. Dat stelt Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V). Hij baseert zich daarbij op cijfers van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits.
Leerlingen die meer dan 30 halve dagen spijbelen, worden beschouwd als ‘problematisch afwezig.’ Het aantal van die problematische afwezigheden is op zeven jaar tijd ongeveer verdubbeld, zegt De Meyer. Het gaat om cijfers van het schooljaar 2014-2015. De cijfers van het voorbije schooljaar zijn nog niet beschikbaar. De cijfers bevestigen dat de problematische afwezigheden niet overal even veel voorkomen. In het officieel gesubsidieerd onderwijs merkt men bij 5,1 procent van de leerlingen spijbelgedrag, in het Gemeenschapsonderwijs bij 3,9 procent en in het vrij gesubsidieerd onderwijs bij 1,2 procent. Over de netten heen blijkt dat er meest gespijbeld wordt in het beroepsonderwijs (4,9 procent), het buitengewoon secundair onderwijs (7,8 procent), de onthaalklas voor anderstaligen (11,5 procent). Het fenomeen is erg sterk aanwezig in het deeltijds beroepsonderwijs, waar niet minder dan 45,5 pct van de leerlingen genoteerd wordt als ‘problematisch afwezig’. ‘In die categorie is dat een stijging met bijna 20 procent in zeven jaar tijd’, benadrukt De Meyer. Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161227_02646555 Datum: 27/12/2016 Eigen mening: Ik denk dat het zeer belangrijk is om na te gaan waarom het aantal leerlingen die problematisch afwezig zijn, verdubbeld is in zeven jaar tijd. Jongeren spijbelen normaal gezien niet zonder reden. Vaak zijn dit jongeren die zich in een probleemsituatie bevinden en ik denk dat we dit ook wel opmerken in de percentages die ze in dit artikel weergeven. In het beroepsonderwijs (4,9 procent), het buitengewoon secundair onderwijs (7,8 procent) en de onthaalklas voor anderstaligen (11,5 procent) wordt er het meest gespijbeld. In het deeltijds beroepsonderwijs zien we ook dat niet minder dan 45,5 procent van de leerlingen problematisch afwezig is. In andere richtingen en scholen zijn er ook spijbelaars, maar deze percentages vallen zeer hard op. Het is daarom ook belangrijk om dit probleem aan te pakken. Jongeren hebben namelijk nood aan onderwijs en niet alleen om goed op de arbeidsmarkt terecht te komen, maar ook voor het sociale contact en de vaardigheden die ze hier leren. We moeten de oorzaken dus nagaan bij elke leerling en opzoek gaan naar manieren om de motivatie bij deze leerling terug te vinden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:02. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.