Vlaamse agenten strenger dan hun Waalse collega’s
Vlaamse agenten strenger dan hun Waalse collega’s
In het eerste semester van 2016 werden in ons land 2.465.818 boetes uitgedeeld. Opvallend is dat Vlaamse agenten veel strenger zijn dan hun Waalse collega’s. Want of het nu om overdreven snelheid, alcohol of telefoneren achter het stuur gaat, in Vlaanderen worden dubbel zoveel of zelfs nog meer pv’s uitgeschreven dan in Wallonië. In totaal werden in het eerste semester 1.693.146 snelheidsovertredingen vastgesteld in ons land. 1.182.341 in Vlaanderen en maar 389.763 in Wallonië en 121.029 in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. Een van de voornaamste redenen is dat in Vlaanderen veel meer flitscamera’s staan dan in Wallonië en er veel intensiever wordt gecontroleerd. Wallonië en Brussel hebben ook nog geen trajectcontroles. Maar 56 procent van de zware snelheidsovertredingen, meer dan 40 km/u te snel, wordt in Wallonië gegeven. Wellicht omdat er minder verkeer en minder controles zijn, denken veel chauffeurs dat ze daar het gaspedaal iets dieper kunnen indrukken zonder het risico te lopen op een boete. Op vlak van alcohol en rijden zijn de verschillen al even spectaculair. Ook al vertegenwoordigen wij Vlamingen maar 57 procent van de Belgische bevolking, toch werden in het eerste semester maar 8.005 boetes uitgeschreven in Wallonië tegenover 15.410 in Vlaanderen en 1.447 in Wallonië. Vlaanderen sensibiliseert en controleert strenger, zo blijkt uit de resultaten van de BOB-acties. 3,7 procent blies positief in Wallonië Nochtans. Uit de resultaten van de BOB-zomeractie 2016 blijkt dat in Brussel 3,3 procent van de gecontroleerde chauffeurs positief blies, in Wallonië zelfs 3,7 procent. In Vlaanderen legde ‘slechts’ 2,9% van de gecontroleerde bestuurders een positieve ademtest af. Ook wie met valse papieren of zonder geldige papieren de baan op gaat, riskeert in Vlaanderen veel meer kans om te worden betrapt. Vijftig procent van alle pv’s wordt hier gegeven en maar 32 procent in Wallonië en 18 procent in Brussel. Walen lijken ook gedisciplineerder als het op telefoneren achter het stuur aan komt. Of er wordt meer door de vingers gezien. In Vlaanderen zijn in het eerste semester 31.010 chauffeurs beboet, in Wallonië maar 14.102 en in Brussel 12.1421. En ook het gebruik van de autogordel en het kinderstoeltje wordt vaker en strenger beboet in Vlaanderen. In het eerste semester al 21.008 keer tegenover 11.120 keer in Wallonië en 6.976 keer in Brussel. Bron: 26/12/2016, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161226_02645762 Eigen mening: We moeten verschillende lessen trekken uit de gegevens van dit artikel. Eerst en vooral wordt het verschil Wallonië, Vlaanderen en Brussel veel te duidelijk opgelegd. Ik blijf het vreemd vinden dat 1 land uit zo'n verschillende delen kan bestaan, maar dan heb je USA nog niet bekeken natuurlijk. Tot zo ver mijn persoonlijke touch... Het is belangrijk om in te zien dat snelheidscontroles wel blijken te werken. Net omdat ze minder voorkomen in Wallonië zijn er meer ongelukken. Nu is het aan de Waalse en Brusselse regering om dit probleem aan te passen en Vlaanderen te volgen. Traject-controle is niet zo vernieuwend meer, het is er al jaren. Ik vond het persoonlijk vreemd dat het nog niet overal aanwezig is in België. Over alcoholcontroles ga ik niet beginnen nu, daar kan men zelf conclusies uit trekken. Het is vooral belangrijk om te leren uit fouten. Spijtig genoeg zie je tegenwoordig gewoon veel mensen die hetzelfde proberen en hopen op een betere 'uitkomst'. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:36. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.