Vlaanderen trekt 1,5 miljoen uit voor fiets- en wandelnetwerken
De Vlaamse overheid investeert dit jaar 1,5 miljoen euro in acht fiets- en wandelprojecten. Dat heeft minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) zondag meegedeeld. 'Goed onderhouden en comfortabele fiets- en wandelnetwerken zijn een belangrijke troef om buitenlandse toeristen te verleiden naar onze Vlaamse regio’s', luidt het.
Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien buitenlandse verblijfstoeristen naar de Vlaamse groene regio’s afzakken om er te fietsen. Bij drie op de tien toeristen zijn de wandelmogelijkheden een belangrijke factor bij de keuze van een reisbestemming. Ook bij de Vlamingen zelf blijft fietsen en wandelen bijzonder populair. Daarom investeert minister Weyts dit jaar 1,5 miljoen euro in acht projecten, terwijl vorig jaar al 1 miljoen werd vrijgemaakt voor zes projecten. Het grootste bedrag - 316.494 euro - gaat dit jaar naar het Antwerpse project De Slapende Reus, 'waar wandelaars hun hartje ophalen in het unieke landschap van de Kempense Heuvelrug'. Daarnaast heeft de Vlaamse overheid onder meer nog 222.375 euro over voor een provincie-overschrijdend project waarmee de vijf provinciale toeristische organisaties meer binnen- en buitenlandse vakantiegangers willen aantrekken voor meerdaagse fietsvakanties. Bron: De Standaard Belga http://www.standaard.be/cnt/dmf20161225_02644135 Datum: 25/12/2016 Eigen mening: Ik sta eerlijk gezegd wel versteld van het onderzoek dat er gevoerd is. Dat zovele mensen effectief hun keuze laten afhangen van een goed onderbouwd fiets- en/of wandelnetwerk, is toch iets wat vandaag de dag zeker niet het geval leek te zijn. En toch is het effectief zo. Het is goed dat ook Vlaanderen hiervoor dan een budget voorziet. Het is uiteindelijk een win-win situatie wanneer effectief blijkt dat er meer toeristen komen naar de steden, dankzij de goede trajecten die ze kunnen afleggen. Dit is natuurlijk iets waar we alleen maar naar kunnen gissen. Dit is dus niet iets wat op voorhand vastligt, maar het onderzoek geeft toch aan dat dit de keuze kan beïnvloeden. Wat me ook goed lijkt, is dat er zo minder verkeer op het wegennetwerk zullen rijden. Mensen die in deze steden al wonen of al dan niet tijdelijk verblijven, zullen er ook sneller voor kiezen om dit traject te doen met de fiets of te voet. Ze zullen dus minder snel geneigd zijn om de auto te nemen. Dit is natuurlijk afhankelijk van persoon tot persoon, maar ik denk wel dat door deze maatregelingen er zeker ook gezinnen sneller zullen kiezen om de fiets te nemen, dan telkens opnieuw de vervuilende wagen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.