'Buitengewoon onderwijs in elke school vanaf 2025'
Vlaanderen moet af van de scheiding tussen gewone en buitengewone scholen. Het Katholiek Onderwijs wil 'kinderen niet langer doorschuiven'.
'Ook gespecialiseerd onderwijs kan binnen gewone scholen worden aangeboden' Van onze redactrice Veerle Beel BRUSSELDe grootste onderwijskoepel van Vlaanderen heeft zopas een visietekst goedgekeurd die de contouren schetst van echt inclusief onderwijs: 'Onderwijs voor alle leerlingen in 2025.' De basisgedachte daarvan is dat de scheiding tussen gewoon en buitengewoon onderwijs moeten worden opgeheven. 'Elk kind moet in elke school welkom zijn', zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs. 'Of het nu een kleuter is met leervoorsprong of een tiener met een meervoudige beperking.' Het M-decreet regelt dit toch al? Lieven Boeve: 'Het M-decreet is maar een eerste stap. Het suggereert dat alle kinderen die ooit naar het buitengewoon onderwijs zijn gestuurd, terug naar het gewoon onderwijs kunnen. Het decreet gaat bijgevolg nog altijd uit van twee aparte systemen. Wij willen veel verder gaan. We willen niet meer dat kinderen worden doorgeschoven van de ene school naar de andere. Scholen worden mee verantwoordelijk, samen met de ouders, om kinderen een goed en gepast aanbod te doen.' Wil u van het buitengewoon onderwijs af? 'We willen zeker niet van de expertise van het buitengewoon onderwijs af. Het is wel onze ambitie om het aanbod anders te organiseren. Weet u, Vlaanderen beschikt over uitstekend buitengewoon onderwijs. Omdat het zo goed is, zijn er ook zoveel kinderen naartoe gestuurd. Maar op die manier hebben we de segregatie in de samenleving mee in de hand gewerkt. Daar willen we vanaf.' Hoe ziet u dat in de praktijk? 'We willen alle expertise samenbrengen in grote clusterscholen, zodat elke school elk kind kan helpen. Kinderen hoeven niet meer te worden gelabeld voor ze gepast onderwijs krijgen. We beschrijven de zorgvragen en de onderwijsbehoeften van de leerling. Dat wordt het uitgangspunt, veeleer dan typologieën of labels. Voor sommige kinderen zal tijdelijk gespecialiseerd onderwijs nodig blijven, voor andere permanent. Het zal aan de school én de ouders zijn om samen uit te zoeken welk aanbod het best past.' De beweging voor inclusie pleit er juist voor om alle kinderen naar gewone scholen te laten gaan. 'Ook gespecialiseerd onderwijs kan binnen gewone scholen worden aangeboden. Ik denk nu aan het type “basisaanbod”, dat de vroegere type 1- en type 8-scholen verbindt. Kinderen die niet goed kunnen volgen, worden voor twee jaar daar naartoe verwezen. Dat kunnen we evengoed op de gewone basisschool aanbieden, zodat deze kinderen niet naar een andere omgeving en een andere speelplaats moeten. Gespecialiseerde leerkrachten komen dan ook in de gewone scholen en ontmoeten de andere leerkrachten in de lerarenkamer. Zo kunnen ze expertise uitwisselen. Alleen maar voordelen dus.' U droomt groot. 'Het is inderdaad een droom, die we stapsgewijs moeten realiseren. We zullen onze middelen efficiënter moeten inzetten, maar er zullen ook meer middelen nodig zijn. De overheid betaalt nu meer voor kinderen in het buitengewoon onderwijs, dan wanneer diezelfde kinderen naar het gewoon onderwijs overstappen. Dat is een fout binnen het M-decreet. Hoe kan je verwachten dat kleuters met Down zomaar naar een gewone school kunnen als er geen extra ondersteuning is? Wij pleiten ervoor dat het geld de kinderen zou volgen, zoals bij welzijn. Ook willen we een uitgebreidere sokkelfinanciering voor zorg, voor alle kinderen met kleinere beperkingen of leerstoornissen, zodat die niet telkens een diagnose moeten krijgen voor ze gepaste zorg op school krijgen.' De overheid zal u graag horen komen. 'De overheid is gebonden aan het VN-verdrag voor Personen met een Handicap, dat segregatie afkeurt. Overigens zal inclusief onderwijs leiden tot een meer inclusieve samenleving, waarin mensen minder vaak worden opzijgezet. Dat zal op termijn juist minder kosten aan de overheid.' Veerle Beel ■ Bron; DeStandaard- 21/12/16 Eigen mening: De visie achter deze hervorming is mooi. Alle leerlingen moeten de kans krijgen om samen onderwijs te volgen, leerlingen moeten overal school kunnen lopen, leerlingen met een beperking mogen niet uitgesloten worden... Ik heb zelf de afgelopen weken stage gelopen voor Europa Buitengewoon , een project rond de Europese Unie. Met een volledig uitgewerkt project hebben we ongeveer negen verschillende scholen in het buitengewoon onderwijs bezocht. We hebben deze lessen gegeven aan leerlingen die vooral kampen met gedragsproblemen. Als ik het goed begrijp zouden deze leerlingen volgens de hervormingen perfect in het onderwijs moeten passen. Ik heb deze week een ongelooflijke wilskracht gezien bij deze jongeren. Ze tonen allemaal interesse en willen enorm graag nieuwe dingen leren. Elk van deze groepen was anders en had een andere aanpak nodig om de aandacht van de leerlingen vast te houden. Ik denk dat alle leerkrachten in het onderwijs van goede wil zijn en deze leerlingen zeker een kans willen geven. Ik ben er ook van overtuigd dat deze hervormers zelfs eerst wat praktijkervaring moeten opdoen vooraleer ze plannen kunnen opstellen rond de aanpak van deze hervormingen. Ik denk persoonlijk dat de veranderingen ook voor de jongeren niet vlekkeloos en soms moeizaam zullen verlopen. De individuele begeleiding in de scholen, het aantal leerkrachten per klas, de uren , de leerstof de lesaanpak, .... Al deze zaken zullen een grondige verandering moeten ondergaan om het voor alle leerlingen aangenaam en haalbaar te maken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:19. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.