Spoortop gaat in 2020 voor treinen zonder begeleiders
Spoortop gaat in 2020 voor treinen zonder begeleiders
Het spoorbedrijf NMBS maakt werk van zijn plan om treinen zonder controleurs op het net in te zetten. Die 'one man cars', naar het voorbeeld van de metro, kunnen er al in 2020 zijn. Dat blijkt uit een studie van de spoortop waarover De Tijd vandaag bericht. Volgens de studie zouden voor ongeveer 40 miljoen euro aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn om het systeem mogelijk te maken. De investeringen dienen onder meer voor de automatische controle of de treindeuren gesloten zijn en voor nieuwe noodremsystemen. One man car De NMBS rekent voor dat het bij de invoering van de 'one man car' met 469 treinbegeleiders minder kan. Dat laatste is splijtstof in het sociaal overleg met de bonden. Die verzetten zich officieel tegen treinen zonder begeleider, omdat dat nefast zou zijn voor de veiligheid. Maar het is geen geheim dat de bonden vooral tegen zijn omdat de NMBS de invoering van treinen zonder conducteur wil aangrijpen om verder te snoeien in het rijdend personeel. De NMBS laat weten dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen, maar dat alles via natuurlijke afvloeiingen kan. Bron: De Morgen, 14/12/2016 Link: http://www.demorgen.be/binnenland/s...iders-b3040ed4/ Mening: Ik vind het jammer dat er opnieuw verschillende personen zijn die dreigen hun baan te verliezen door dit idee. Ik stel mij ook vragen bij het systeem, vooral omdat in het artikel niet duidelijk gezegd wordt wat het allemaal zal doen. Ik vraag mij af of het nieuwe systeem enkel gaat controleren of de deuren dicht zijn, of het ook meer kan. Controleurs hebben meer taken dan controleren of de deuren dicht zijn, ze controleren de reizigers op een geldig vervoersbewijs. Als dit nieuwe systeem dit niet kan zullen vele reizigers hier van profiteren want 'er wordt toch niet gecontroleerd'. Als dit wel het geval is dan kan de NMBS er voordelen uithalen, maar het blijft wel jammer dat er mensen voor ontslagen moeten worden. |
Spoortop gaat in 2020 voor treinen zonder begeleiders
Eerlijk gezegd schrok ik enorm toen ik dit artikel las. Enkele weken geleden heb ik zelf namelijk een artikel gepost waarin stond dat de NMBS op zoek was naar nieuw personeel en ook in de toekomst nog meer mensen wilde aanwerven. Nu lezen dat ze eigenlijk al hun conducteurs willen ontslaan, vind ik dan ook erg teleurstellend. Bovendien ben ik helemaal geen fan van het idee van 'one man cars'. In het artikel staat dat er automatische controles op het sluiten van de treindeuren en nieuwe noodremsystemen zullen komen. De bevoegdheid van een conducteur gaat echter veel verder dan dat. Wie gaat er in deze 'one man cars' bijvoorbeeld controleren of de reizigers geldige vervoersbewijzen hebben? Natuurlijk zou men dit ook kunnen gaan automatiseren door bijvoorbeeld poortjes te installeren zoals bij de metro, maar ook dat zal opnieuw een hele investering vragen. De kosten zullen dus heel wat hoger liggen dan de 40 miljoen euro die men nu voorspelt. Ik vraag me dan ook af of het ontslaan van deze mensen werkelijk een 'besparing' is. Bovendien zijn er ook dingen die niet geautomatiseerd kunnen worden. Stel je maar eens voor dat er mensen het op de trein met elkaar aan de stok krijgen. Wie moet hier dan tussenkomen? Van de machinist kan je moeilijk verwachten dat hij het stuur onbemand achterlaat. Ook medereizigers zullen niet snel geneigd zijn zich in een discussie te bemoeien. Ik pleit dus voor het behoud van conducteurs op treinen. Een beetje menselijk contact kan geen kwaad.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:09. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.