actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Grootste levering ooit voor De Lijn ligt op zijn gat (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=64564)

roy.h*ns 29th November 2016 23:22

Grootste levering ooit voor De Lijn ligt op zijn gat
 
De Raad van State heeft beslist om de toewijzing van een levering van trams aan het Spaanse CAF te schorsen. Dat staat op de website van de RvS. De aanbestedingsprocedure is voorlopig stopgezet.

Eind oktober raakte bekend dat Bombardier naast de gunning had gegrepen om 146 lagevloertrams te leveren aan De Lijn. Het gaat om de grootste bestelling ooit van trams door De Lijn.

Het totale prijskaartje voor de hele bestelling, inclusief strategische wisselstukken, komt neer op 320 miljoen euro. De toestellen moeten de oude vloot deels vervangen, maar er komen ook extra trams bij. Ze zullen worden ingezet aan de kust, in Antwerpen en in Gent.

Maar Bombardier pikte de afwijzing niet en trok naar de Raad van State. Het bijzonder adviesorgaan heeft nu geoordeeld dat Bombardier en CAF niet gelijk behandeld werden door de vervoersmaatschappij.

Preventief onderhoud

Het struikelblok zou de berekening van het preventief onderhoud zijn. De RvS oordeelt dat De Lijn ‘niet heeft nagegaan in hoeverre de door de inschrijvers (De Lijn en Bombardier, nvdr.) aangeboden preventieve onderhoudsprogramma’s uitgaan van een realistische inschatting ervan, hoewel deze mede bepalend lijken te zijn voor het berekenen van de kostprijs voor preventief onderhoud’, luidt het oordeel.

Persmagistraat Eric Brewaeys verduidelijkt dat het om een uitspraak in kortgeding gaat. ‘De beslissing ten gronde volgt binnen enkele maanden.’ In beroep gaan tegen een uitspraak van de Raad van State is niet mogelijk.

Als gevolg van deze voorlopige ‘richtinggevende’ beslissing is de aanbestedingsprocedure stopgezet, aldus nog Brewaeys.

Reacties

‘We zijn zeer opgelucht met de beslissing van de Raad van State’, aldus Mieke Delarivière van Bombardier. ‘We waren overtuigd dat we een sterke zaak hadden. We hebben het beste product in handen, met de beste kwaliteit, het beste onderhoud en uitstekend qua veiligheid. Het blijft afwachten uiteraard. Openbaar vervoersmaatschappij De Lijn is nu terug aan zet.’

De vakbonden vielen uit de lucht. ‘Gisteren/maandag kregen we nog te horen dat we ongelijk hadden gekregen en dan krijgen we dinsdag dit binnen. We begrijpen het niet, maar we zijn natuurlijk tevreden’, aldus Henk Deprez van het ABVV. ‘Let wel, deze uitspraak betekent niet dat het order nu binnen is, maar we hebben een voet tussen de deur. Laat dit alstublieft goed aflopen voor de mensen hier. We doen opnieuw een oproep aan de Vlaamse regering om dit soort bestellingen te plaatsen in eigen land’, aldus Deprez.

Bij De Lijn heeft men akte genomen van de beslissing van de Raad van State maar wenst men liever geen commentaar te geven op de inhoud van het arrest. ‘We gaan het arrest eerst grondig bestuderen. We laten de zaak aan onze advocaat en de Raad van State’, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161129_02598655 (29/11/16)

Eigen mening: Om te beginnen snap ik de keuze van De Lijn helemaal niet. De Lijn is een Belgisch bedrijf in handen van de overheid waar winst maken helemaal niet prioritair is, ze maken jaar na jaar grote verliezen. Zelfs al zouden de trams van Bombardier iets duurder uitvallen, dan nog zouden ze voor hen moeten kiezen. Zo stimuleren ze meteen de Belgische economie en zijn veel Belgen zeker van het behoud van hun job. Als niemand is nagegaan of de kosten van het preventieve onderhoud wel kloppen, moeten er toch enkele werknemers van De Lijn stevig op de vingers worden getikt want het spreekt voor zich dat ieder bedrijf deze cijfers zelf zo hard mogelijk probeert de manipuleren om interessanter te lijken.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:56.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.