Black Friday nu ook in België groot succes
Ook Belgische Winkels zagen hun omzet dit weekend met tientallen procenten stijgen.
Belgische ketens strooien met Amerikaanse kortingen Het lijkt erop dat Black Friday zich definitief in ons land genesteld heeft. Op Black Friday - de vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving - geven Amerikaanse winkels al decennia grote kortingen om zo de eindejaarsverkoop op gang te trekken. Afgelopen vrijdag werden er ook in ons land massaal Black Friday-kortingen gegeven. Wij verkochten vrijdag even veel als op 21 december vorig jaar, toen de kerstverkoop piekte. Ook in de voorgaande jaren gaven winkelketens Black Friday-kortingen, maar doordat het maar om een kleine groep ging, was Black Friday een al bij al bescheiden fenomeen. Dat is sinds dit jaar anders. 'Black Friday was een groot succes', zegt Hans Cardyn, de woordvoerder van winkelketenfederatie Comeos. 'Black Friday was een vrij obscuur fenomeen, maar nu staat het evenement op de kaart.' Webwinkel Bol.com verkocht vrijdag even veel als vorig jaar op 21 december, toen de kerstverkoop piekte. 'We verkochten meer dan 350.000 artikelen. Meer dan dubbel zoveel als op Black Friday vorig jaar', zegt Bol.com-woordvoerster Marjolein Verkerk. Veel reclame Ook andere ketens noteren verkoopsstijgingen van tientallen procenten. 'Elektroketens zagen hun omzet met zo'n 50 procent stijgen', zegt Cardyn. Maar ook in andere sectoren werd er veel gekocht. 'Sommige modeketens zagen een stijging van 80 procent. Interieurwinkels noteerden vrijdag tot en met zondag zelfs een verdubbeling van de verkoop.' 'Black Friday was dit jaar een succes doordat heel veel winkelketens eraan hebben meegedaan', zegt Liesbeth Dupon, de marketingdirecteur van de elektroketen Media Markt. 'Doordat er veel reclame voor werd gemaakt, is het fenomeen bekend geworden bij de consument.' Wellicht zullen de winkels hun verkoop in de komende dagen wat zien dalen, nu mensen al heel wat cadeaus hebben gekocht. 'Wij doen al enkele jaren mee aan Black Friday en zien dat de verkoop vlak voor Black Friday en vlak erna licht daalt', zegt Koen Anné, de CEO van ooglenzenwebwinkel LensOnline. 'Mensen concentreren hun aankopen op Black Friday omdat ze weten dat ze dan korting krijgen.' 28/11/16 18:34 http://www.tijd.be/ondernemen/retai...5964 -3073.art Het is leuk dat er vanuit Amerika een klein stukje cultuur is overgewaaid en een degelijke impact gehad heeft op ons land. Uiteraard is het fijn om artikelen aan te kunnen kopen omdat het minder centen kost. Een andere reden waarom dit goed is, komt doordat mensen die het misschien moeten doen met minder financiële middelen, waaronder misschien ook studenten, nu eventueel wel geschenken kunnen aankopen die ze oorspronkelijk op het oog hadden. Daarnaast blijkt uit de vermelde cijfers dat Black Friday een positieve wending gegeven heeft aan de omzet van enkele winkelketens, en dus ook onze economie. Dit heeft in de realiteit misschien een kleinere impact dan ik oorspronkelijk gedacht had in het geval dat de meerderheid internationale bedrijven zijn. Maar toch zou het wel eens kunnen dat dit fenomeen enkele kleinhandelaars boven water gehouden heeft in moeilijke financiële omstandigheden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:22. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.