actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Belasting op bedrijfswagen stijgt na Nieuwjaar (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=64363)

Fouad.A*di 24th November 2016 23:27

Belasting op bedrijfswagen stijgt na Nieuwjaar
 
Belasting op bedrijfswagen stijgt na Nieuwjaar

Wie een bedrijfswagen ter beschikking heeft, zal daar na Nieuwjaar meer belastingen op betalen. Dat is een gevolg van de jaarlijkse aanpassing van de referentie-uitstoot.


Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen ter beschikking krijgt en die wagen ook voor het woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken, wordt belast op dat voordeel. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel, maar op een forfait: het voordeel van alle aard. Een van de elementen in de berekeningsformule is de CO2-uitstoot.

Omdat auto’s steeds milieuvriendelijker worden, wordt elk jaar een referentie-uitstoot vastgelegd. Die daalt vanaf 1 januari voor zowel diesel- als benzinewagens, waardoor het belastbare voordeel stijgt. Voor de meeste wagens gaat het om een stijging van 1 à 3 procent.

Referentie

Hoe werkt het? In de berekeningsformule wordt de uitstoot vertaald naar een CO2-coëfficiënt. De basis CO2-coëfficiënt van 5,5 procent geldt voor een auto met een standaarduitstoot. Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens daalt die standaard in 2017 van 107 naar 105 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een daling van 89 naar 87 gram per kilometer. Heeft uw auto een hogere uitstoot dan de standaard? De CO2-coëfficiënt in de berekeningsformule wordt met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot een maximum van 18 procent. Analoog worden auto’s met een lagere uitstoot beloond: de coëfficiënt wordt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, zonder dat het percentage kan dalen onder 4 procent.

Voor bestuurders van milieuvriendelijke auto’s, zoals elektrische of hybride wagens, verandert er niets. Ze worden altijd op een minimumvoordeel van 1.260 euro, ook al stoot de auto weinig of niets uit. Ook voor de meest vervuilende auto’s worden niet zwaarder belast, omdat ze al het maximale belastbare voordeel hebben.

Cataloguswaarde en ouderdom

Naast de CO2-uitstoot zijn ook de cataloguswaarde en de ouderdom de bepalende factoren van het belastbare voordeel. Voor elk jaar verstreken sinds de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent. Het percentage kan maximaal dalen tot 70 procent van de cataloguswaarde, wat bereikt wordt als de wagen zes jaar oud is.



Bron: tijd.be op 23/11/2016

Eigen mening: Ik vind dat de belasting op de bedrijfswagen niet omhoog moet gaan omdat bepaalde mensen zeer hard hebben gestudeerd om een job met een bedrijfswagen te krijgen. De meeste mensen die een bedrijfswagen hebben wonen vaak op een lange afstand van hun werk of moeten vaak op verplaatsing voor hun werk. Als je dan met je eigen wagen zou rijden dan zou je onnodig kosten maken die volledig aan je werk gelinkt zijn. De mensen die een elektrische of hybride bedrijfswagen hebben zouden ook hoger belast moeten worden als de mensen met een ander type bedrijfswagen toch meer belasting moeten betalen. Dit soort maatregelen zorgt ervoor dat het inkomen van de werkende mens steeds meer en meer zakt.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:41.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.