Child Focus verkoopt uw kind
Nieuwe campagne tegen kinderhandel en seksuele uitbuiting komt hard aan.
De nieuwste campagne van Child Focus plakt een prijs op het hoofd van uw zoon of dochter. Via een onlinetool komt u te weten voor hoeveel geld criminelen uw kind zouden kunnen verkopen of seksueel uitbuiten. Van onschatbare waarde zijn ze. Toch worden er elke dag kinderen verhandeld, soms voor grof geld. We denken dan meteen aan Azië of Zuid-Amerika, en grote criminele netwerken. Maar, zo alarmeert Child Focus, het hoeft niet altijd zo'n ver-van-ons-bedshow te zijn. Het gebeurt ook dichter bij ons. 'Schat je schatje', onder die slogan kan elke ouder nu berekenen hoeveel zijn kind waard zou zijn, mocht het in de handen vallen van mensen met slechte bedoelingen. Is het een meisje of een jongen? Hoe oud? Donker of blond? Een paar muisklikken later wordt uw bloedje geblinddoekt door een prijskaartje met daarop zijn of haar 'commerciële waarde'. Confronterend, dat zeker. Zo levert een meisje van zes met donkere haren al snel 13.000 euro op. Een blond jongetje van acht dan weer 20.000 euro. Onthutsend om te zien hoe de bedragen de hoogte kunnen inschieten tussen 3 en 14 jaar, zeker als je weet dat ze op echte 'tarieven' zijn gebaseerd. Voor zijn onlinetool nam Child Focus een data-analist onder de arm. Die boog zich over veertig openbare bronnen over seksuele uitbuiting: journalistieke artikels, reportages, academisch werk, noem maar op. Daar filterde hij parameters uit, zoals geslacht, leeftijd en haarkleur, om een calculator te programmeren. "Het is natuurlijke geen exacte wetenschap", duidt woordvoerder Dirk Depover. "Het doel was vooral om tot een reëel bedrag te komen dat mensen aan het denken zet. Geïnspireerd op de feiten. Zo zie je bijvoorbeeld dat veel meer wordt betaald voor kinderen tot veertien jaar dan voor een zeventienjarige. Hoe dan ook: de bedragen die wij aangeven zullen geen overschatting zijn, integendeel. Denk aan kinderen in de prostitutie. Die brengen voor hun pooiers nog veel meer op. En wat wordt er niet allemaal neergeteld voor kinderpornografisch materiaal?" Child Focus, dat vooral bekend staat voor zijn opsporingsacties naar vermiste kinderen, trekt nu van leer tegen seksuele uitbuiting. "Dat is vaak onzichtbaar", zegt Dirk Depover. "Je kunt aan een jongetje niet zien dat hij het slachtoffer is van iemand die kinderporno verspreidt, of aan een meisje dat ze in de ban is van een tienerpooier." Twee volle klassen Nochtans is dat ook in ons land de harde realiteit, signaleert de organisatie. De cijfers liegen er niet om. Zo kreeg Child Focus dit jaar al 49 meldingen binnen van slachtoffers van kinderprostitutie, bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar. Het gaat dan telkens om 11- tot 16-jarigen: meisjes die 's avonds op pad vertrekken en 's ochtends vroeg hun centen afgeven aan hun tienerpooier. Depover: "Stel je voor: 49 kinderen: dat zijn twee volle klassen. Wat zij doen en doormaken, is voor de gemiddelde burger onvoorstelbaar." Het probleem van tienerpooiers is niet geëxplodeerd, maar mindert ook niet, stipt Child Focus aan. De organisatie wil daarom alle neuzen in dezelfde richting krijgen en hield gisteren al een overlegmoment met een twintigtal experts. "We willen activeren, alarmeren." Willen ze ook shockeren? Depover: "Nee, met azijn vang je geen vliegen. We willen mensen in het hart raken, dat wel. Bovendien, het is de werkelijkheid die shockeert, niet onze campagne." Maar weinigen zullen onbewogen blijven bij deze nieuwe vondst van These Days. Het Antwerpse reclamebureau kaapte eerder deze maand nog goud weg op de London International Awards voor een vorige Child Focus-campagne. Sociale media Marketingprofessor Gino Van Ossel: "Het sterke is dat dit wel heel persoonlijk gaat. Een schatting maken van je eigen kind. Ook al vind je het ergens shockerend, toch ga je dat invullen. Plus: ze spelen ook handig in op de sociale media. Niet iedereen zal natuurlijk zijn eindresultaat - de waarde van zijn kind - op Facebook of Twitter posten, want het is geen prettige boodschap. Maar als een op de tien het wel doet, is dat al ruim voldoende om genoeg bezoekers naar de tool te lokken en zo het bewustzijn aan te scherpen. Ja, ik ga dat straks ook maar eens invullen." U vindt de tool op schatjeschatje.be Bron: De Morgen, 19-10-2016 Eigen mening: Deze campagne vond ik ook erg confronterend en shockerend, maar het lijkt mij wel een erg goede manier om vele burgers bewust te maken van de problematiek. Voor ik het artikel las, dacht ik ook:" Dit gebeurd toch niet in onze samenleving...". Het lijkt een ver-van-ons-bedshow te zijn, maar dit is helemaal niet zo. Ik vind het goed dat Child Focus ook aan deze (meer onbekende) criminaliteit aandacht besteed, zodat men hopelijk vanaf nu ook meer en beter zal optreden tegen kinderhandel en seksueel misbruik. Kinderen zijn erg naïef en goedgelovig, waardoor ze gemakkelijk in 'de val' van kinderpooiers trappen. Wat die kinderen, die in dat milieu vertoeven, moeten doorstaan is gewoonweg onmenselijk. Ik vind het dus ook belangrijk dat alle ouders hiervan op de hoogte zijn en vervolgens hun kinderen beter zullen beschermen. Algemeen gezien, zou elke burger hiervoor vanaf nu alerter moeten worden, een oogje in het zeil houden, indien ze iets verdacht lijken te zien en dit uiteraard dan ook meteen melden aan de lokale politie. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.