actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Uber-chauffeur zoekt pijnlijkste plek op om iemand te doden... en doet dat bij eigen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=64038)

Justin.K*och 17th November 2016 22:57

Uber-chauffeur zoekt pijnlijkste plek op om iemand te doden... en doet dat bij eigen

De 56-jarige Jose Leonardo is veroordeeld tot een levenslange celstraf voor het doden van zijn eigen vrouw. De Nederlandse Uber-chauffeur zocht op Google de pijnlijkste plaats om iemand dood te steken en stak haar meer dan 50 keer met een mes omdat hij haar verdacht van vreemdgaan.

Jose Leonardo en zijn vrouw Maria Mbombo leerden elkaar in 1988 kennen in Nederland en verhuisden in 1990 naar Engeland met hun zonen Carl en Jacque en Josi, de dochter van Maria. Ondanks enkele meldingen van huiselijk geweld bleven de twee toch samen en kregen ze nog twee kinderen. Maar dit jaar liep het in mei gruwelijk fout.

De eerste tekenen dat er iets erg kon gebeuren, kwamen er in maart. De twee waren toen op vakantie in ons land toen de politie plots telefoon kreeg. Een man had zijn vrouw in beide armen gesneden met een mes. Jose Leonardo, zo bleek. Hij zei dat ze het zichzelf aangedaan had. Omdat Maria er niet verder in wilde gaan, deed het parket niets.

De aanleiding voor die vermeende daad van agressie door Leonardo was jaloezie. Leonardo verdacht zijn vrouw er immers van hem te bedriegen. Zo vroeg hij bijvoorbeeld herhaaldelijk een DNA-test om te weten of hij wel echt de vader was van hun oudste zoon.

Google

Op 18 mei, om 14.41 uur, neemt Jose Leonardo zijn smartphone. Hij surft naar Google en zoekt er op wat de meest pijnlijke plaats is om iemand een messteek te geven. Even later gebruikt hij de opgedane kennis op zijn vrouw. Hij steekt haar 40 tot 50 keer met een mes.

“Ze is dan nog geruime tijd blijven leven”, zei de openbaar aanklager. “Maar uiteindelijk is ze toch doodgebloed. Hij was alleen met haar in hun huis toen dat gebeurde. Hij heeft geen hulp gezocht.”

Leonardo vluchtte voorbij de twee zoons, die buiten aan het wachten waren en hun moeder binnen dood aantroffen. Bij zijn arrestatie zei hij de politie nog dat hij zelfmoord had proberen te plegen. Enkele dagen later deed hij nog een poging om uit het leven te stappen in het toilet van de gevangenis, maar slaagde er niet in.

“Mama was alles”

In de rechtbank hingen alle kinderen een prachtig beeld op van hun moeder. Josi (28): “Mijn moeder was mijn zus, mijn beste vriendin, mijn troost, mijn rechterhand, mijn schild, mijn motivatie, mijn reden, mijn doel, mijn leven. Mijn alles. Dat is allemaal van mijn afgenomen.” Ze las ook een brief voor haar broer Jacque (27), die schreef over het enorme gat dat er nu is in zijn hart.

Carl (23), de jongste zoon van de twee, zei dat zijn moeder een “engelachtige en kinderachtige onschuldigheid” over zich had. “Ik neem het mezelf kwalijk dat ik haar niet genoeg beschermd heb.”

Levenslang

Rechter Maura McGowan was onverbiddelijk voor Leonardo. “De schade die jij hebt aangericht in dit gezin is onmogelijk te herstellen.” Ze had lof voor de moed van de gezinsleden. “Vandaag zal de geschiedenis ingaan als een mooi testament voor het soort van vrouw dat jullie moeder was.”

“Ik ben op basis van de bewijzen niet overtuigd dat je haar wilde doden”, aldus de rechter. “Maar wel dat het je bedoeling was om haar zoveel pijn als mogelijk te doen. Je stak haar zo vaak om - in jouw ogen - voldoende wraak te nemen voor het vermeende vreemdgaan. Je bent een egoďstische man vol zelfmedelijden die zijn vrouw gedood heeft uit jaloezie, bezitterigheid en hebberigheid. Je hebt nooit spijt getoond.”

Hij werd uiteindelijk veroordeeld tot een levenslange celstraf, met een minimum van 22 jaar.

17//11/2016 19:05
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161117_02576943

Dit geval en gelijkaardige gebeurtenissen beschouw ik als bijzonder triest. Niet alleen heeft hij zijn dierbare vrouw vermoord; Hij heeft zijn kinderen hun moeder ontnomen. Jaloezie is een lelijke emotie. Het feit dat hij het vreemdgaan van zijn vrouw sterk vermoedde, zelfs al was het waar, vind ik nog steeds geen goede reden om een moord te begaan. Het feit dat ze man en vrouw waren benadrukt nog eens waarom dit bedroevend is. Als je zo'n verbintenis aangaat moet je zeker weten of je van je partner houdt. Dit houdt ook in dat je het beste met hen voorhebt. En hoewel vreemdgaan een afzichtelijke daad is, ben ik ervan overtuigd dat moord niet de oplossing is.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:47.