"Houd kinderen jonger dan twee jaar weg van tablet of smartphone"
"Houd kinderen jonger dan twee jaar weg van tablet of smartphone"
Van jongs af aan tokkelen kinderen al eens graag met hun vingertjes op het scherm van een smartphone of tablet. Toch beperken ouders het mediagebruik van hun allerkleinsten best tot een minimum: kinderen jonger dan twee jaar leren er niets van bij en bovendien kan het een gezonde ontwikkeling schaden. Tot kinderen een leeftijd van 18 maanden bereikt hebben, houden ouders hen best zoveel mogelijk uit de buurt van tablets, computers en andere digitale schermen, dat stelt de American Academy of Pediatrics. Totdat ze anderhalf tot twee jaar oud zijn, leren kinderen van het gebruik van die 'nieuwe media' immers niets bij: hun hersenen zijn nog niet ontwikkeld genoeg om cognitief iets te kunnen begrijpen van de hele digitale wereld. Daarnaast zouden ze zich voor een effectief gebruik ook nog onvoldoende kunnen concentreren. Bovendien zou er voldoende wetenschappelijk bewijs voorhanden zijn dat stelt dat kinderen die op jonge leeftijd te veel in contact komen met nieuwe media, daardoor een groter risico lopen op obesitas of slaapproblemen. Ook wanneer kinderen een leeftijd bereiken waarop nieuwe media wél een gunstige invloed op hun cognitieve ontwikkeling kunnen hebben, is voorzichtigheid geboden. De Academy raadt ouders dan ook aan hun kroost grondig te begeleiden bij die eerste stappen in de digitale wereld. Speciaal daarvoor ontwikkelde de onderzoeksgroep een ‘familieplan voor mediagebruik’. Het plan moet ouders voldoende richtlijnen geven om op een gezonde manier aan de specifieke medianoden van hun gezin te voldoen. Kinderen zomaar voor een scherm zetten (ook dat van de televisie) zonder hen te helpen bij de interpretatie van de nieuwe wereld die ze daar voorgeschoteld krijgen, is dus uit den boze. Voor kinderen tussen twee en vijf jaar geldt één uur schermtijd per dag bovendien als het absolute maximum. Medialuwte AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS Voor ouders die van hun gezin liever een medialuwe omgeving maken, ziet de American Academy of Pediatrics ook absoluut geen problemen. “De interfaces van vandaag zijn zodanig gebruiksvriendelijk en intuïtief dat kinderen er vanzelf wel weg mee raken eens ze er op school mee geconfronteerd worden.” Met de richtlijnen wil de Academy ouders er vooral toe aanzetten er zelf voor te zorgen dat kinderen voldoende offline tijd krijgen. “Ook al zijn er naast een teveel aan media nog verschillende andere factoren van kracht die bepalen of een kind in zijn latere leven al dan niet obesitas of andere gezondheidsproblemen ontwikkelt, toch is de impact van nieuwe media niet te onderschatten." Daarom moet er volgens de organisatie zeker voldoende tijd overblijven voor sociaal spel, voor échte interactie, voor face-to-face contact met andere gezinsleden en voor verveling en buitenspelen ook. “Ouders moeten ervoor zorgen dat kinderen nog voldoende de kans krijgen om hun eigen brein de controle over hun denken en doen in handen te laten nemen, in plaats van hen te laten verzinken in apps die dat doen voor hen.” Bron: 02-11-16, 09.40u - HV - Bron: De Standaard / American Society of Pediatrics http://www.demorgen.be/wetenschap/-...phone-b614ce9a/ Eigen mening: Ik ben het mee eens dat mediagebruik niet goed is voor kinderen op zeer jonge leeftijd. Als je dan toch veel in contact komt met digitale schermen op een jonge leeftijd, dan is er een grote kans dat kinderen hun gezonde ontwikkeling schaden. Een ander gevolg is dat kinderen die jonger dan 2 jaar zijn niets bijleren. Maar je ziet het meer en meer dat ouders hun smartphone aan de kinderen geven zodat ze rustig zijn. Het probleem is dat ze niet denken aan de sociale gevolgen van het kind. Je moet dus proberen om mediagebruik van jonge kinderen te vermijden. Enkele oplossingen zijn dat jonge kinderen een boek nemen, tekening maken,... Als je media vermijd gaan kinderen veel meer bijleren. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.