actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Just Comments... (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=63)
-   -   'De Schrijfassistent': uw nieuwe personal schrijfcoach (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=63262)

Laurence.D"eckers 29th October 2016 21:25

'De Schrijfassistent': uw nieuwe personal schrijfcoach
 
De Standaard trakteerde u twee weken geleden op een stijlboek vol schrijftips. Na de theorie volgt vandaag de praktijk met de Schrijfassistent, een digitale schrijfhulp die de krant samen met de VRT voor hun journalisten liet ontwikkelen door de KU Leuven en die u enkele maanden lang gratis kunt gebruiken.
Laat u ook al eens een dt- of spelfout staan? Krijgt u ook soms de opmerking dat u nogal formeel of omslachtig schrijft? Vraagt u zich ook weleens af of het nu we wilden of we wouden is, of zodra of van zodra? En had u – nu we toch bezig zijn – eigenlijk ook graag een soort hondstrouwe taalbode gehad die dag en nacht voor u klaarstaat om uw mails en andere teksten na te lezen voor u ze de wereld instuurt? Dan is ‘de Schrijfassistent’ de nieuwe vriend die u zoekt.

1. Wat is de Schrijfassistent?

De Schrijfassistent is een digitale schrijfhulp, die ontwikkeld is door het Instituut voor Levende Talen (ILT) van de KU Leuven. De Standaard en de VRT hebben de assistent laten bouwen om hun journalisten te ondersteunen tijdens het schrijfproces. Maar de webtool is nuttig voor iederéén die wel eens een pen vasthoudt: scholieren en studenten, leraren, communicatie- en secretariaatsmedewerkers, ambtenaren, redacteuren, juristen, sollicitanten of wie ook.

Hoe de Schrijfassistent werkt? Je kleeft je tekst in de webpagina en haalt hem door een reeksje checks: spelling, dt en co., taalalarm, Belgisch, herhaling, passief, toon, naamwoordstijl, taaltips en uitspraak. Die zijn onder meer gebaseerd op websites als Taaladvies.net en VRTtaal.net.

2. Waar werd de Schrijfassistent geboren?

‘We willen betere schrijvers maken, in plaats van telkens weer maar één betere tekst’LIEVE DE WACHTERHoofd Schrijfcentrum KU Leuven

De Schrijfassistent is een broertje van de Schrijfhulp voor studenten, die twee jaar geleden het licht zag op het ILT. ‘Docenten waren het beu altijd maar dezelfde fouten te moeten verbeteren en dezelfde opmerkingen te moeten formuleren bij teksten van studenten’, vertelt Serge Verlinde, directeur van het ILT en een van de breinen achter de Schrijfassistent. ‘We gingen dus op zoek naar een manier om statische informatie – zoals lijsten met spel- en taaladviezen, en structurele problemen als te lange zinnen en paragrafen – op een gebruiksvriendelijke manier naar de gebruiker te brengen. Dat werd de Schrijfhulp Academisch Nederlands, die studenten binnen de KU Leuven gratis kunnen gebruiken.’

Het nest van de familie Schrijfhulp bevindt zich overigens in volle uitbreidingsfase: er is ook al een telg Academisch Engels. En Schrijfhulpen Nederlands voor anderstaligen, Academisch Frans en Afrikaans zijn in de maak.

3. Waarom is de Schrijfassistent zo bijzonder?

Een deeltje van de mensheid heeft een zesde zintuig voor taal. Of bergen ervaring. Of gewoon een dijk van een geheugen. Zulke mensen maken automatisch minder taal- of stijlfouten als ze teksten schrijven. Welnu: de Schrijfassistent is een externe talige alarmbel, of beter, een reuzenklokkenspel van wel duizenden talige alarmbelletjes. U hoeft dus niet langer zelf nattigheid te voelen en mogelijke problemen – genre is het nu ‘vlakbij de Mont Ventoux’ of ‘vlak bij de Mont Ventoux?’ – na te speuren in naslagwerken of op websites als Taaladvies.net of VRTtaal.net. De Schrijfassistent brengt ze zelf naar u toe en biedt u taaladvies of alternatieve formuleringen. Op die manier wordt niet alleen uw tekst beter, maar leert u ook voortdurend wat bij.

‘En net dat willen we bereiken met onze Schrijfhulp voor studenten, en nu ook met de Schrijfassistent’, vertelt *Lieve De Wachter, hoofd van het Schrijfcentrum van de KU Leuven. ‘We willen betere schrijvers maken, in plaats van telkens weer maar één betere tekst. De schrijver houdt het heft zelf in handen, en wordt gestimuleerd om na te denken over de opbouw, stijl en formulering van zijn tekst. Wat vooral ook de bedoeling is van de Schrijfhulpen en de Schrijfassistent: ze zetten onze taalrijkdom in de verf.’

4. Wierp de webtool al vruchten af?

‘Onze studenten vinden in elk geval dat ze er door de Schrijfhulp betere schrijvers op geworden zijn’, zegt De Wachter. ‘En voor zover wij kunnen nagaan, worden hun teksten er structureel gezien ook echt beter op: ze maken hun zinnen en alinea’s minder lang, gebruiken minder passiefconstructies en formele of vage woorden.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161029_02546399
Eigen mening: Een schrijfassistent kan wel eens handig zijn. Als toekomstig leerkracht wil ik geen spellingsfouten maken, maar soms kruipen ze er toch wel eens in tijdens het typen. Het herlezen van een eigen tekst is niet altijd een zekerheid, je leest namelijk snel over je eigen fouten. Iemand anders de tekst laten lezen, neemt vaak veel tijd in beslag. Ik ga 'de Schrijfassistent' zeker eens gebruiken, wanneer deze goed en betrouwbaar blijkt te zijn, wil ik hem zeker vaker gebruiken.
Het is ook zeker aan te raden voor leerlingen om dit te gebruiken. Door het controleren op fouten, leren ze vaak sneller welke fouten ze maken. Dat kan enkel een voordeel zijn.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:09.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.