Sensoa wil jongvolwassenen testen op SOA
Met een nieuwe campagne sensibiliseert Sensoa jongvolwassenen om zich te laten testen op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) voor ze in een nieuwe relatie het condoom willen weglaten. Want soa’s en dan vooral de soa chlamydia komt vaak voor in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar.
Wellicht is het typische relatiepatroon van opeenvolgende, monogame relaties (‘seriële monogamie’) daar mee voor verantwoordelijk. In een nieuwe relatie wordt na een tijdje namelijk vaak het condoom weggelaten zonder zich voorafgaand te laten testen op soa. Nochtans kan één van de partners in een vorige relatie besmet zijn met chlamydia zonder daar ooit iets van te merken. ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’ De slogans op de affiches counteren het vooroordeel dat enkel wie seks heeft met (veel) wisselende sekspartners, kans loopt op een soa. Veel jongvolwassenen worden wellicht besmet in een relatie. ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’ luidt het in de campagnebeelden. Ironisch genoeg komen de slogans uit de monden van personen die er allesbehalve uitzien alsof ze er een promiscue seksleven op nahouden. Alsof dat al op iemands uiterlijk af te lezen valt... Ook personen in vaste relaties hebben kans op een besmetting, indien één van hen ooit seks zonder condoom had. De remedie is simpel: laat je testen bij je huisarts of gynaecoloog voor je het condoom weglaat. Chlamydia, de ‘stille’ soa Chlamydia geeft bij 80% van de besmette vrouwen geen klachten, bij mannen is dat bij 60%. Volgens schattingen zijn 1 op 20 jongeren en jongvolwassenen besmet met chlamydia. De gevolgen zijn niet min. Een onbehandelde chlamydia kan leiden tot bijbalontsteking bij mannen en ontsteking van het kleine bekken of Pelvic Inflammatory Disease (PID) en verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen. Chlamydia kan nochtans eenvoudig behandeld worden met antibiotica. ‘Share love, geen soa’ 'Share love, geen soa' is niet toevallig de baseline van de campagne. Voor het eerst spreken we over soa binnen de context van relaties. ‘Sharing’ is ook zeer populair binnen de doelgroep, zowel via de sharing economy als via sociale media. De campagne loopt via affiches in clubs, toiletten, fitnesscentra en fuifpakketten aan homohoreca. De beelden zijn ook te zien op bussen in alle (studenten)steden. Op zadelhoesjes verschijnt ‘Share een fiets, geen soa’, bestemd voor de Bluebike-fietsen en de studentenfietsen van Velo Leuven, Fietshaven Antwerpen en Student en Mobiliteit Gent. Verder worden condooms verspreid op de Flair Shopping Day en in clubs via het Quality Nights Netwerk van VAD. ‘Share love’ op de sociale media Ook het sociale media-luik is opmerkelijk. Op YouTube zullen opwindende prerolls verschijnen met een vrijend koppeltje. Op Facebook is een filmpje te zien met hetzelfde koppel. Beide filmpjes zetten uiteindelijk aan tot doorklikken naar de Seksualiteit.be, dé site over seksuele gezondheid van Sensoa. Huisartsen en gynaecologen praten over seks Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen ondersteunt de campagne: “Het is belangrijk dat huisartsen en gynaecologen het gesprek met hun patiënten aangaan over seksuele gezondheid en indien nodig een soa-test voorstellen. Vaak verwachten patiënten dit van hun arts, maar durven ze er zelf niet om vragen. We willen de artsen hierin ondersteunen via de hiervoor ontwikkelde aanbevelingen en het navormingspakket van Domus Medica.” De VVOG (Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie) en Domus Medica zullen deze aanbevelingen promoten naar hun leden. Verschillende studentenartsen, gynaecologen, wijkgezondheidscentra, huisartsenwachtposten en apothekers krijgen bovendien de affiches en promomateriaal voor hun wachtzaal toegestuurd. Artsen en gynaecologen kunnen ook zelf bij Sensoa affiches aanvragen. Op Seksualiteit.be vinden patiënten meer info over soa’s. Eigen mening: Ik vind het goed dat Sensoa deze campagne opricht. Veel jongeren, maar ook 18-plussers, weten te weinig van soa's. Zo hoorde ik net op de radio dat meer dan 60% van de bevolking, tussen 18 en 70 jaar, er zich niet van bewust is dat hij een soa kan oplopen van orale seks. Zo'n campagnes zijn dus toch op zijn plaats. Ik vind het ook goed dat men de woorden slet en player laat vallen. Er bestaat een grote taboe rond soa's. Wanneer je er één hebt, ben je een slet of vies, terwijl dat in veel gevallen niet zo is. De drempel om je te laten testen moet kleiner worden. Bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?...rt&art_id=22437 |
Bijkomende info
Ik heb een artikel geplaatst rond de info die jij op de radio hebt gehoord. Je kan het terugvinden op de volgende link: http://actualiteit.org/forums/showt...5492#post105492
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.