Twee apps moeten kinderen leren hoe ze levens redden
Twee apps moeten kinderen leren hoe ze levens redden
Om meer variatie in het EHBO-onderwijs te krijgen, lanceerde Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) twee apps die kinderen levens leren redden. 'EHBO en reanimatie' wordt één van de vier thema's van het actieplan gezondheid en beweging, dat eind dit jaar op de Vlaamse Gezondheidsconferentie wordt voorgesteld, zo werd op een symposium in Gent toegelicht. De app 'StartnHart' van de KU Leuven moet leraren helpen om reanimatie aan te leren in de klas. 'Een adembenemende picnic' van de Belgische Reanimatieraad wil dan weer jonge kinderen tussen zes en tien jaar bewust maken van het belang van levensreddende handelingen. Aan de hand van een beeldverhaal op kindermaat leren kinderen bijvoorbeeld een heimlichgreep (om luchtwegen vrij te maken), maar ook reanimatietechnieken. Beide applicaties, gefinancierd door het departement Onderwijs en Vorming, zijn gratis te downloaden op tablet en smartphone. Meer variatie Uit een nieuwe studie van Vigez, het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie, blijkt dat EHBO een plek in de klas en tijdens de les krijgt in drie op de vier basisscholen en in negen op de tien secundaire scholen. In de meeste scholen komt het specifiek aan bod in één of meerdere vakken, in het bijzonder in de 5de en 6de leerjaren. Het Vigez vraagt wel aandacht voor de leerlijn, door vanaf de kleuterklas tot in het secundair aandacht te besteden aan het thema. Uit het onderzoek blijkt voorts dat leraren de sterkhouders zijn van het EHBO-onderwijs, 56 procent in het basisonderwijs en 63 procent in het secundair onderwijs, meer dan dat ze gebruik maken van video's, EHBO-koffers of externen. "Blijven inzetten op professionalisering van leraren is dus belangrijk", zegt minister Crevits. Opvallend is wel dat er maar in de helft van de scholen in het basisonderwijs afstemming is met het lerarenteam, het blijft dus een individuele verantwoordelijkheid van de leerkracht. Daarnaast valt het op dat reanimatiepoppen en een EHBO-koffer voornamelijk in het secundair onderwijs gebruikt worden als oefenmateriaal, terwijl leerlingen net vragende partij zijn naar meer variatie in leervormen. "Wanneer we scholen en leraren de weg wijzen naar voldoende oefenmateriaal, kijken we vooral ook naar werkvormen en leermethodes die kosten- en tijdsbesparend zijn, zoals bijvoorbeeld applicaties", klonk het. Kinderen zelf vragende partij Tot slot merkt de minister op dat EHBO best deel uitmaakt van een schoolbeleid. Klasoverschrijdende activiteiten zijn minder gebruikelijk in het basisonderwijs, in het secundair organiseert de helft van de scholen die wel. Op GezondeSchool.be staat meer informatie rond een kadermethodiek die helpt om een samenhangend beleid te ontwikkelen. Uit de inspraakrondes over de eindtermen kwam EHBO overigens als één van de belangrijke thema's naar voren, bracht minister Crevits in herinnering. Uit een recente bevraging van de UGent en de UAntwerpen blijkt dat kinderen van 10-12 jaar zelf vragende partij zijn om levensreddende handelingen verplicht op school te leren. Bron: De Morgen, 11 oktober 2016 http://www.demorgen.be/binnenland/t...edden-b7a1e33c/ Eigen mening: Ik ben enthousiast over het feit dat er apps worden gemaakt om kinderen EHBO bij te brengen. Kinderen van nu komen vaak op een zeer jonge leeftijd in aanraking met technologie. Zo is het geen uitzondering meer als een kind van de lagere school een Ipad krijgt voor zijn/haar verjaardag. Door apps te creëren over EHBO, komen kinderen makkelijker en sneller in contact met het EHBO-gegeven dan wanneer het enkel m.b.v. poppen wordt uitgelegd op latere leeftijd. Uiteraard blijven de oefenpoppen en de theorielessen noodzakelijk. De apps lijken mij een goed middel om EHBO 'hip' en 'makkelijk toegankelijk' te maken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:56. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.