Belg blijft verknocht aan zijn bankkantoor
Belgen zijn een pak conservatiever dan Nederlanders als het over bankzaken gaat. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin. Zo doet een kwart van de Belgen al zijn bankzaken elektronisch. Dat lijkt veel, maar dat is een pak lager dan in Nederland waar bijna 6 op de 10 enkel online bankiert. Bij onze Noorderburen zijn bovendien 6 keer minder bankkantoren dan bij ons.
Een op de vier Belgen regelt alle bankzaken via het internet. Dat lijkt veel, maar die cijfers verbleken in vergelijking met de situatie bij onze Noorderburen. 6 op de 10 Nederlanders is volledig afhankelijk van internetbankieren. In Nederland zijn ook opvallend minder fysieke bankkantoren: slechts iets meer dan 100 banken per miljoen inwoners. Ter vergelijking, in ons land zijn er zes (!) keer zoveel kantoren. Enkel in Cyprus en Spanje zijn per inwoners meer bankkantoren dan in België. Kleine nuance wel: Nederland is ook Europese koploper met het minste aantal bankkantoren per miljoen inwoners. Een kwart van de Belgen gebruikt bovendien nooit internetbankieren en blijft volledig afhankelijk van het traditionele bankieren waarbij voor pakweg een overschrijving nog fysiek wordt langsgegaan in een bankkantoor. Ter vergelijking: in Nederland is dat amper 7 procent. Ruim de helft van de Belgen bankiert "hybride": bankzaken worden zowel via het internet als in het kantoor geregeld. Amper 29 procent van de Nederlanders werkt op die manier. Internetbankieren zit in ons land wel degelijk in de lift. Alleen gaat het minder snel dan in Nederland.*10 jaar geleden waren er slechts 3 miljoen abonnementen op internetbankieren in België, nu is dat al opgelopen tot 11 miljoen. Voor de duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat alle Belgen aan online bankieren doen, sommige landgenoten hebben rekeningen bij verschillende banken. Ook de bankapps winnen aan populariteit: 5 jaar geleden hadden slechts 140.000 gebruikers een applicatie van hun bank op hun smartphone of tablet. Nu zijn dat er al ruim 3 miljoen. Bij ING*België sluit de helft van de kantoren en verliezen zo'n 3.000 medewerkers hun job.*Dat steeds meer mensen hun bankzaken via het internet regelen zou onder meer aan de oorzaak liggen van de beslissing. Afgaande op de verschillen tussen België en Nederland, ziet het er dus naar uit dat de herstructurering bij ING*vooral op Nederlandse leest geschoeid is. Boven de Moerdijk blijken ze in elk geval op bankgebied een pak vooruitstrevender dan bij ons. Bron: Huyghebaert, P.J. (2016, 10 05). Belg blijft verknocht aan zijn bankkantoor. Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2786000 Mening: Ik vind de vergelijking tussen België en Nederland betreffende het aantal bankkantoren een vertekend beeld geven, nl. zes keer zoveel bankkantoren per miljoen inwoners. Nederland is namelijk het Europese land met het minste aantal bankkantoren. Ik vind dat wij Belgen ons absoluut niet moeten 'schamen' voor het feit dat er haast in elke gemeente minstens een bankkantoor is. Fysiek naar de bank gaan, brengt immers tal van voordelen met zich mee: advies op maat van je bankadviseur, een vertrouwensband met je bank en werkgelegenheid. Het is namelijk de trend dat bankmedewerkers 'de laan worden uitgestuurd' omwille van het feit dat internetbankieren aan populariteit wint. Naar mijn mening mogen er nog vele bankkantoren blijven bestaan. Het is immers van primordiaal belang dat burgers hun bankverrichtingen op een veilige manier kunnen doen. Bepaalde burgers, vooral de jongere generatie, heeft de digitale weg in de vorm van internetbankieren ondertussen gevonden, maar er is nog een groot deel van de mensen die 'verdwalen' wanneer ze online zouden bankieren. Zij hebben een gebrek aan 'online know-how' en men mag deze mensen naar mijn mening helemaal niet verplichten om zich 'bij te scholen'. (zie artikel: Bruggeman, F. (2016, 10 05) Meer dan de helft van 55-plussers kan niet internetbankieren . Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2785911) Als je hier niet bent mee opgegroeid, is het immers niet zo gemakkelijk om je snel aan te passen aan een nieuwe online bankenwereld. Dus geef hen ook de nodige 'mentale rust'. Laat de jongere generatie hun kinderen opvoeden in een systeem waarin online bankieren zit verankerd, maar dit zal bijgevolg nog een aantal jaren duren. Ik vind dus niets mis met het feit dat je nog fysiek naar een bankkantoor stapt i.p.v. met een bankapp te werken. Het is namelijk niet zo dat je vb. een cinematicket online bestelt, neen, het gaat hier over grote geldtransacties en hiervoor is het nodige vertrouwen vereist. Het is namelijk natuurlijk dat je meer vertrouwen hebt in een bankmedewerker die je in levende lijve ziet dan dat je via een paar 'swipes' geld overzet. Op deze manier zal je volgens mij ook meer stilstaan bij de banktransacties die je verricht. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:32. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.