Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op
Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op
Op werkdagen rijden er gemiddeld 135.000 trucks van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen. De inning van de kilometerheffing loopt na zes maanden vlot, zegt Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april liep niet van een leien dakje. Veel gebruikers hadden hun 'on board units' (OBUs) laattijdig besteld en dat zorgde voor logistieke problemen. Niettemin functioneerde het systeem zelf vanaf dag 1. 'Er is op 6 maanden tijd een hele weg afgelegd', zegt Johan Schoups, topman van Viapass. 'De 39 controleportieken controleren nauwgezet alle passages van vrachtwagens, en signaleerden ook voertuigen die niet conform de nieuwe regelgeving waren', zegt Viapass in een persbericht. De cijfers van de verreden tolkilometers op de Vlaamse, Waalse en Brusselse wegen worden doorgestuurd door twee dienstverleners, Satellic en Axxès. Mogelijk komen daar in de toekomst nog enkele spelers bij. Na zes maanden en op basis van de gegevens voor volledige werkweken concludeert Viapass dat de regelgeving vrij goed nageleefd wordt door de gebruikers. Het percentage foutief gebruik is gedaald van 5 procent in de eerste week tot minder dan 1 procent vandaag. Verkeersstatistieken Het volgen van zware vrachtwagens levert ook interessante verkeersstatistieken op. Het blijkt dat er op werkdagen ongeveer 135.000 vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen rijden. Gemiddeld leggen zij tussen 22 en 25 miljoen kilometer per dag af. Tijdens weekends en op verlofdagen zakt dat tot een kleine 300.000 kilometer. Buitenlandse feestdagen kunnen ook het vrachtwagenverkeer sterk doen dalen. En dan is er natuurlijk de hamvraag 'wat brengt het allemaal op?' Viapass komt tot de conclusie dat de kilometerheffing op werkdagen gemiddeld zowat 2,4 miljoen euro aan inkomsten oplevert voor de drie gewesten samen. Een extrapolatie naar een volledig jaar maakt de organisatie nog niet. http://www.tijd.be/politiek_economi...1&ts=1475229484 Eigen mening: De eerste vraag die in mij opkomt is 'Is het nodig om een kilometertaks op te leggen voor vrachtwagens die door België rijden?' We voeren steeds meer producten in uit het buitenland, dus zijn er meer vrachtwagens nodig. Door deze taks zullen de voedselprijzen waarschijnlijk ook wel stijgen. Dit heeft dus alleen maar nadelige gevolgen voor de gewone burger. De staat wordt er alleen maar rijker op. Ten eerste vind ik dat de regering teveel belastingen heft. Ten tweede wordt er nooit bekend gemaakt wat er met dit geld gebeurt. Dit vind ik een zeer spijtige zaak. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.